מה לא תעשו כדי לשפר את מעמדכם החברתי? יש אלף דרכים, ורכב חדש הוא בהחלט אופציה. זאת אומרת, לא רק גדול, מרווח ומאובזר פירסט קלאס, אלא גם עם הסמל הנכון שבולט לו בפרונט. "ראיתם אותם? לוועד בית אין להם כסף, אבל לאאודי חדשה כן. שייחנקו".

לא שאני בא ללכלך, חלילה. המותגים האלה הרוויחו ביושר את השם הטוב שיצא להם, אבל היום, במגמת צמצום הפערים, לפעמים בהרבה פחות ניתן להשיג רכב מבריק וקצת יותר מאובזר. יודעים מה, אפילו כזה שחולק לא מעט רכיבים משותפים עם אחיו היוקרתי, כי שניהם מגיעים בסופו של דבר מאותו קונצרן, רק שזה שייך לזרם ההמוני וזה לאליטה.

את אאודי 3A רובכם מכירים, בטח בגרסת הספורטבק, הנפוצה, שיש לה גם איזה קיק ממזרי וספורטיבי. נכון שחלק גדול מאיתנו אוהב את הרכב בגרסת סדאן, מסורתית, כי ככה גדל בבית אבא, אבל הממזרה הזו קצת קלקלה את המשוואה. משפחתית, קומפקטית, ייחודית.

אנחנו נדבר הפעם על ה־A3 סדאן, הפחות דומיננטית. גרסת הכניסה לרכבי המשפחה היוקרתיים של אאודי, הארוכה ב־15 סנטימטר (449 סנטימטר) מגרסת הספורטבק, מפני שגידלה לעצמה תא מטען נאה, אבל עדיין קצרה ב־27 סנטימטר מה־A4, שנמצאת אחריה ברשימה.

מבחינת ממדים התאימה המכונית הזו בול לצרכיי העירוניים. לא גדולה מדי, גם לא קטנה. המושבים הקדמיים נוחים מאוד, גם בנסיעות ארוכות, זוויות הראייה טובות, אם כי צריך שוב להתרגל לישיבה נמוכה ביחס לכביש, בטח אחרי שנים של נהיגה בג'יפונים. בכל זאת, מדובר בפחית בגובה 139 סנטימיטר.

את הממדים הקטנים קצת הרגשנו כשנדחסנו לשורה האחורית. שני מבוגרים יוכלו למצוא שם את מקומם, אבל בתנאי שהם לא כדורסלנים. כן, אובחנה מגבלת גובה. תא המטען, כפי שסיפרנו, קיבל תוספת נפח ועומד על 425 ליטר, אבל פתח ההטענה מעט קטן, לא במידה שאמורה להפריע, אלא אם כן התרגלתם למשהו אחר.

בסך הכל, מי שמכיר את משפחת אאודי יזהה גם ב־A3 סדאן את כל סממני המראה המוכרים. גריל גדול, ניקלים. יש פה מערכות תאורת לד מרשימות מלפנים ומאחור, אם כי מבין סדרת רכבי ה־A של היצרנית, שם באמת ישנן יצירות מופת, אל זו פחות התחברתי. בפנים אותו הדבר, לא תטעו בניחוש לגבי זהות היצרנית.

יש כאן שילוב מוכר של אלומיניום ופלסטיקה, אבל לא במובן הזול של המילה. איכות הרכבת החומרים מצוינת. מסך מולטימדיה ברור וגם נוח לתפעול, לוח המחוונים דיגיטלי. אתם עוברים על הרשימות, חושבים שאפשר לסמן וי על עיוור, ואז מגלים שלא הכל ורוד בממלכה היקית.

בכל זאת מדובר ברכב־על, כזה שמחירו ההתחלתי הוא 212 אלף שקלים, ואז כשאתם מבקשים להיכנס אתם מגלים שלא מדובר במפתח חכם, אלא בשלט וצריך ללחוץ על כפתור. לא שמדובר בפעולה מפרכת, אבל עדיין יש לנו סטנדרטים באלפיון העליון.

לא רק זה. נכנסנו, חגרנו חגורת בטיחות, הנענו בלחיצת כפתור, הכנסנו לרוורס ולא איתרנו מצלמה שתסמן אם הדרך פנויה. צריך לבצע את סיבוב הראש העתיק.

חכו רגע, אל תתייאשו, יש אפשרות נוספת. תמורת תוספת מחיר תקבלו חבילת "קומפורט", שאמורה להגביר את נוחיותכם. חבילה הכוללת גג שמש פנורמי, בקרת אקלים מפוצלת וגם בקרת שיוט אדפטיבית. זאת אומרת שבמחיר ההתחלתי, שהוא כלל לא נמוך, לא קיימת בקרת שיוט אדפטיבית, שהפכה לכלי עזר הכרחי כמעט בכל רכב שיורד מפס הייצור.

כן, אם בודקים את האבזור הבטיחותי ברכב מוצאים בלימה אוטונומית בשעת חירום, שש כריות אוויר, אבל גם לא מעט חוסרים שגוררים ציון 4, בינוני, ברמת האבזור.

אמרנו לכם כבר, אם אתם רוצים לנסוע באאודי חדשה ולהוריד את הניילונים מול השכנים המריירים, תבינו שיש לכך כמה חסרונות וגם מעלה עתיקת יומין והיא האיכות הנלווית, שהיא כמו חותמת מגורם בכיר.

ה־A3 סדאן מגיעה עם מנוע טורבו־בנזין בנפח 1,500 סמ"ק, הנעה קדמית, שמאוד מוכר בקבוצה, כזה שכבר סיפרנו עליו לא פעם. הוא גם משודך לתיבת הילוכים פופולרית. תיבה אוטומטית, כפולת מצמד, בת שבעת הילוכים, והפעם הוא גם זוכה לסיועה של מערכת היברידית מתונה, שתפקידה לסייע בחיסכון בדלק ובהפחתת פליטת מזהמים.

לא יודע עד כמה ההיברידיות המתונה אכן עוזרת לאיכות הסביבה, אבל עובדה, הרכב זוכה לציון 6 הירקרק בדרגת הזיהום, ומבחינת צריכת דלק בהחלט אפשר לסמן סמיילי גדול עם ליטר על כל 15 קילומטר בזמן שיוט נינוח.

כל אותם מרכיבים מוכרים עושים לרכב רק טוב. מדובר במנוע נטול דרמות, שבכל שלב בנסיעה אין לו בעיה לספק כוח וגם לא נראה שהוא מתאמץ. לעתים הוא אפילו עושה רושם של זריז ונמרץ, מוכן לאתגור (8.4 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש).

לרכב מערכת מתלים מתוקתקת, שידעה להתמודד עם רוב פגעי הדרך, גם בעיר וגם מחוצה לה. אחיזת כביש מהודקת, הגה ממושמע. בסך הכל חוויית נהיגה התואמת את המחיר שבקצה הפירמידה, אם כי בידוד הרעשים הוא לא הצד החזק שלה, למי שרגיש.

בסוף היום החזרתי את הרכב לחניון ברגשות מעורבים. אין ספק שהנאה מנהיגה הייתה כפי שהובטח בפרוספקט, אבל אם אני לא כזה פיינשמקר, ולא ממש אכפת לי מסמלים ומטקסי שופוני, אני יודע שבעזרת קצת חיפושים והמלצות ניתן למצוא רכב פחות יקר, לא פחות טוב ובטח כזה שמחזיק במצלמת רוורס. 

 גלגלים רזרביים

כלמוביל הנחיתה השבוע את הדור הרביעי של יונדאי i20, הסופר־מיני הפופולרית, שמאז הגעתה לישראל מכרה כ־60 אלף רכבים. ה־i20 תוצע בשש רמות גימור, ומחירה ההתחלתי הוא 100 אלף שקל. אז יש כמה שינויים משמעותיים, לחובבי הז'אנר. מרווח הרגליים ליושבים מאחור גדל ב־8.8 ס"מ, ותא המטען צמח משמעותית ב־52 ליטר וגודלו כעת 351 ליטר. הרכב נעזר במנוע בנזין־טורבו בנפח 1,000 סמ"ק, שלושה צילינדרים, והספקו המרבי הוא 100 כ"ס.

סיימנו את חודש מרץ, ולכן הגיע הזמן לסיכום שלושת החודשים הראשונים של השנה בתחום מכירת הרכבים. ובכן, לעומת 2020 כבר קיים שיפור של 18% בסחורה שעפה מהמדפים. בחמשת המקומות הראשונים, ולפי הסדר, נמצאות: יונדאי, טויוטה, קיה, סקודה ומיצובישי.
מבחינת דגמים, הרכב הנמכר ביותר הוא טויוטה קורולה עם 5,115 רכבים, ואחריו יונדאי וקיה מחלקות ביניהן את ארבעת המקומות הנותרים בחמישייה הראשונה: יונדאי איוניק ההיברידית - 4,021 רכבים; קיה פיקנטו - 3,794; כפי שסיפרנו ה־i20 של יונדאי בהחלט פופולרית עם 3,738; וסוגרת את הרשימה, הנוצצת, קיה ספורטאז' עם 2,715.

יונדאי i20 (צילום: יונדאי)
יונדאי i20 (צילום: יונדאי)

וכשיש רכבים חדשים, מוצעים למכירה רכבים משומשים. מחקר שעשתה חברת טרייד מוביל לגבי שוק המשומשות, העלה נתונים מעניינים כמו: מה הכי חשוב למחפשי יד שנייה? במקום הראשון נמצא המחיר, בשני הקילומטראז', בשלישי באיזו יד מדובר, והפרמטר האחרון שחשוב הוא שנת הייצור. הקטגוריה הנפוצה ביותר כשמגיעים לחיפוש היא רכבים משפחתיים, ומיד אחריה רכבים קטנים ורכבי שטח. מעל 30% רכשו רכב אחר מזה שעליו פנטזו בלילות, וכמחצית מהנשאלים סיפרו שקנו את הרכב הראשון שראו. כנראה שמצאו "יד ראשונה מרופא".