בשיא הקורונה, כשכולם שקעו בדיכאון אימים והמצב הכלכלי איים לרסק, פתאום הייתה לשוק הרכב הצלחה בלתי צפויה. מכוניות עפו מהמדפים כאילו אין מחר. חדשות, יד שנייה. מה ששמו, אנשים לקחו. שאלתי את אחד הבכירים בענף איך הוא מסביר את התופעה, אז הוא נתן תזה מעניינת משלו.

אומנם המצב הכלכלי מעיק, הוא לא הקל ראש בתקופה, אבל מיד ציין שיש שכבה גדולה של אנשים החיים בינינו שלא רק שלא נפגעה מהתנחלות הנגיף, היא אפילו פרחה. וכשסגרו את השמיים ומנעו ממנה את החופשה השנתית, הצטבר אצלה כסף בחשבון. במקום לשלוח אותו בערימה מסודרת לבית ההשקעות, הם השקיעו ברכב חדש, רצוי מפנק.

המגמה הזו נמשכה גם בתחילת השנה הנוכחית, וכפי שזה נראה, כשהשמיים נפתחים לאטם והקורונה, יימח שמה, מסרבת לעזוב סופית, יש סיכוי שרכבים ימשיכו להימכר ולא זו בלבד אלא שהם גם יענו על רצון עתיק יומין, שחלקנו שכח שהוא קיים: הנאה מנהיגה. יודעים איך זה? תחליף לג'ימבורי.

עזבו ג'יפונים שמיועדים להסעות ילדים, או רכבים משפחתיים שהם יותר אפרוריים מיציקת הבטון שקבלן חאפר דחף לכם מתחת לבית. אנחנו מדברים על רכבים שרק מלראות אותם נפתחות הצ'אקרות והרצון המיידי הוא לקחת אותם לכביש צדדי ולבלות ברדיפות אחר הזנב.
אני מתכוון למכונית ספורט קרבית כמו לקסוס IS 300 F-SPORT. מיד נבהיר שלקסוס היא חטיבת היוקרה של טויוטה, שמתהדרת ברצונה לנקות את העולם ממזיקים ולספק לעוברים ולשבים כמה שיותר אוויר נקי. אז מגיע לה כל הכבוד ומחיאות כפיים על הרצון והיומרה, אבל מסתבר שגם לענקית היפנית יש גבולות שהיא מוכנה למתוח וקצוות של גילטי פלז'ר.

את ההנעה ההיברידית, הירוקה, מחליף ב־IS 300 F-SPORT מנוע בנזין־טורבו, ארבעה צילינדרים, הנעה אחורית. תסתכלו על דרגת זיהום האוויר ותשפשפו את העיניים, האם מדובר באותה משפחה חסודה ומהוגנת? כן, עם ציון 15 אדום בצבע בורדו, זו מכונית שבינה לבין איכות הסביבה אין כל קשר, אלא רק קשר לנהג עצמו. תנו לו לשחרר עצבים אחרי תקופה מבאסת שכזו, מגיע לו.

מדובר במכונית לא ממש קומפקטית (471 סנטימטרים אורך, 280 סנטימטרים בסיס גלגלים), אבל משהו במבנה הלחוץ והמתוח, באגרסיביות, בקווי העיצוב הבולטים, בנמיכות הקומה, במערכת הפליטה הכפולה, בחישוקי ה־19 אינץ' - כל אלה יוצרים תחושה שהיא מוכנה לשיגור, וזה ליווה אותי גם כשנכנסתי פנימה. מדובר בתא לחץ שמארגן את סביבת הנהג - אתם, ההגה ודוושת הגז, כעת תסתדרו ביניכם.

אומנם כפתור ההנעה זועק בכל הכוח “לחץ עליי", אבל חכו רגע, תנו להתאקלם. אני חייב לומר שיש משהו קצת מיושן בפנים המכונית, שמבחינתי הוא דווקא די שיחוק. בעוד אצל לא מעט יצרניות יש ברכבי תזזית עודף טכנולוגיה, אצלה יש איזו הרגשת רטרו, לא ממש עתיקה אבל יותר שנות ה־90 העליזות. למשל ריבוי כפתורים, כשלכל אחד מהם תפקיד משלו. בעיניי זה דווקא מצא חן. יש גם אפשרות לשליטה במסך המולטימדיה (10.3 אינץ') דרך פד, שבעבר הייתה די מסורבלת ולא ממש נוחה וכעת עברה שיפור משמעותי. המעברים מקטגוריה אחת לאחרת קלים ועדיין ניתן להתמצא גם בעזרת מגע.

מה שממש ראוי לציון ולתשומת לב הוא מושבי הספורט שמוצבים מלפנים. הם תומכים במקומות הנכונים, מחבקים כשצריך. לא משנה שהנהיגה היא סופר־מאתגרת ומורידה כמות נכבדת של זיעה, אתם יוצאים מהרכב מוכנים ומזומנים לפעולה. עדיין מדובר במכונית ספורט בהגדרתה, אז המבנה הנמוך קצת מקשה על אגף היציאות והכניסות. מאחור שניים יוכלו לשבת. זה אומנם רכב שבהגדרה הוא משפחתי, אבל כמו שאמרנו מדובר באחד שייהנה יותר מהאחרים וזה כמובן הנהג.

הגיע הזמן לנהוג. כבר נספר, עוד לפני שנתחיל, שיש ללקסוס הזה סאונד מגרגר, חם, ספורטיבי, שלקוח מעולם המרוצים. אומנם קשה יהיה להבחין בכך לבד, אבל חלק ממנו הוא לא טבעי אלא מלאכותי, ועובר דרך הרמקולים של מערכת השמע. לכמה מאיתנו זה כנראה יישמע משונה, אבל יש כאלה שהרעש הזה מבחינתם הוא הסימפוניה החמישית, מוכנים לוותר על כל זוכה גראמי.

לא צריך לנסוע הרבה כדי ללמוד על האופי המהיר והעצבני של המכונית. עוד טרם הגעתו לנקודות המכירה הוא עבר לא מעט סיבובים על מסלול הניסויים של היצרנית בשימויאמה שביפן. חומרים קלים הפחיתו את המשקל ב־18% לעומת הדגם היוצא, מתלים אדפטיביים הורכבו כדי להתאים את עצמם לאופי הנהיגה.

אז ישנה הנוקשות הדרושה ברכבים ספורטיביים, יש אחיזת כביש מצוינת שיודעת להסתדר גם עם היגוי קיצוני. מנוע הטורבו, ארבעה צילינדרים, מספק מומנט מרבי של 35.6 קג"מ שזמין כבר ב־1,650 סל"ד ונמשך עד 4,400 סל"ד, כשכל 241 הסוסים משוגרים לדרך. בסך הכל התיבה האוטומטית בת שמונת ההילוכים עושה עבודה טובה, מהירה וזריזה. את ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הרכב עושה תוך 6.9 שניות, שזה מהר. אין מה לומר, מבחינת הנאה אפשר היה לסמן וי, אם כי מדובר בתחרות צמודה בדרך לפסגה.

רכבי ביצועים הם נישה לא גדולה בעולם המוטורי, אבל אפשר למצוא נציגות גם למרכז המיינסטרים של קיה וסקודה עד לסטייל של אלפא רומיאו. ללקסוס היה ייחוד היברידי, אבל היא החליטה בנישה הזו לאפשר לבנזין לדבר, ויש בכך גם סיכון. חוץ מדרגת זיהום האוויר שזכתה למכה, גם צריכת הדלק ניזוקה משמעותית. מסיוע היברידי בסיכום המשוקלל של הנהיגה הגענו ל־8.1 קילומטר לליטר, שזה הרבה. אז אומנם לא כל יום מאתגרים את הרכב, אבל עדיין מדובר בנתון שהוא חומר למחשבה.

מצד שני, היפנים דאגו לצ'פר בצד הבטיחותי, שזוכה כאן לציון הגבוה 7. מערכת הבטיחות של לקסוס עודכנה, והיא זוכה כמעט לכל החברים הקבועים. בין היתר מערכת הטרום־התנגשות זכתה לשדרוג ביכולות המכ"ם והמצלמה ומאפשרת לאתר גם רוכבי אופניים או הולכי רגל, שנמצאים בסכנה כשהתאורה חלשה. מה שעדיין קצת מצחיק זה שהרכב מגיע בתקינה אמריקאית, ועם כל הפאר והלוקסוס של לקסוס אין כאן קיפול מראות צד בזמן נעילה. תשלמו הרבה ומקסימום תקפלו את המראות ביד.

לרכב יש שתי רמות גימור. מחירו מתחיל ב־280 אלף שקלים, ואילו אני נהגתי בגרסה הבכירה, שמחירה 295 אלף שקלים, שמוסיפה בין היתר מערכת סאונד מרשימה מאוד של מארק לוינסון עם 17 רמקולים. למי שיש לו כסף בחשבון ואוהב מוזיקה ולא רק בשביל רעש המנוע, בהחלט מומלץ. הבילוי עם הבן הנמרץ של לקסוס היה פאן טהור. אין כמו ימים קודרים שבהם רק מדברים על פתיחה ואולי סגירה ורמת תחלואה בשביל לצאת לכביש צדדי ולהוציא עצבים. הבעיה היחידה של לקסוס היא שאינה לבד במרוץ. יש לה מתחרות רבות ומשובחות שמכירות היטב את העבודה.

גלגלים רזרביים

מכונית השנה באירופה לשנת 2021? קבלו את טויוטה יאריס (בתמונה למטה). היה זה פאנל של 59 עיתונאי רכב שבחר את המנצחת. בין הנימוקים היו הטכנולוגיה ההיברידית, חוויית הנהיגה ורמת הבטיחות הגבוהה. זו הפעם השלישית שטויוטה זוכה בתואר. עבור יאריס זו הפעם השנייה, הראשונה הייתה בשנת 2000. יאריס היא גם המכונית הנמכרת באירופה, ומאז הושקה בארץ החדשה, בחודש אוגוסט האחרון ועד סוף חודש פברואר, הוזמנו קרוב ל־3,500 רכבים מהדגם.

טויוטה יאריס (צילום: TOYOTA)
טויוטה יאריס (צילום: TOYOTA)

ברכות ליונדאי על הולדת ג'יפון חדש וקומפקטי (B-SUV), העונה לשם באיון. לא למהר לסוכנות, הוא רק נחשף ואין עדיין תאריך הגעה רשמי לישראל. בכל מקרה, שיהיה לכם קצת מושג על הזאטוט. האורך 418 סנטימטרים, בסיס הגלגלים 258 סנטימטרים, נפח תא המטען 411 ליטרים. הוא מיוצר גם בגרסה ידנית וגם באוטומטית.

התחלנו עם לקסוס ונסיים בה, הפעם עם ספינת הדגל LS שנוחתת אחרי עדכון. מדובר ב־LS 500h, שמתארכת ל־523 סנטימטרים, בסיס גלגליה 312 סנטימטרים. כל הגודל הזה נעזר במערכת היברידית מתקדמת לצד מנוע בנזין V6 בנפח 3,500 סמ"ק, הנעה אחורית והספק כולל של 359 כ"ס. הרכב המפואר יוצע בשתי רמות גימור, ומחירו ההתחלתי 800 אלף שקלים.