ישנם אזורים בישראל שנחשבים למועדים יותר לפורענות וכאלה שפחות, וישנן מכוניות שנחשבות ללהיט של גניבות וכאלה שנעזבות לנפשן, לשמחתם של בעליהן.

ישנם סוגים שונים של גנבים ושל פריצות לרכב – כאלה שמחפשים לקחת ולמכור הלאה מערכת ספציפית בתוך הרכב, כאלה שבסה"כ יקחו בסופו של דבר רק את הגלגלים או את הג'נטים בלבד, כאלה שיפרקו את הרכב במהירות האפשרית וימכרו את חלקיו למוסכים מפוקפקים כחלקי חילוף, וכאלה, שבדרך-לא-דרך, ינסו ואף יצליחו להסתיר את זהותו של הרכב (צביעה, מחיקה של מספר השילדה, "טיפול" ברישיון הרכב ועוד) ולמכור אותו כמו שהוא. 

המכוניות והערים הפופולריות ביותר בקרב גנבים
הנתונים אודות שנת 2020 יפורסמו רק בעוד כמה חודשים, אך נתוני 2019 היו מעודדים וזו השנה בה נגנבו הכי פחות מכוניות בישראל. 9,847 בסה"כ. בשנת 2000, לשם השוואה, נגנבו כ-31 אלף כלי רכב. מדובר בירידה משמעותית במיוחד משום שמספר הרכבים בישראל גדול בהרבה היום ביחס לשנת 2000.
 
אבל לפני שנגיע לסיבות האפשריות לירידה המשמעותית ולאפשרויות שיש לנו להגן על הרכב שלנו, כמה נתונים יבשים ומעניינים: הרכב הנגנב ביותר בשנת 2019 היה טויוטה, אחריו מאזדה, ויונדאיי במקום השלישי. קיה אחריו, וסקודה סוגרת את החמישייה הראשונה במצעד המכוניות הנגנבות ביותר לשנה זו. ירושלמים סובלים יותר מגניבות מכוניות, תל אביב במקום השני ולאחריה באר שבע, פתח תקווה, נתניה וראשון לציון. 

איך זה שגנב בודד מעז ומי יעצור אותו?
רובנו מדמיינים גנבי רכב כחבורות קטנות או בודדים שבוחרים באופן אקראי רכב שחונה ברחוב ונראה מוגן באופן חלקי או פשוט כזה שמאוד קורץ והם ולוקחים את זה משם. המציאות שונה בתכלית. כמעט 10,000 הפריצות למכוניות בשנת 2019 לא נעשו ע"י אלפי גנבים ספורדיים, אלא ע"י כנופיות וחוליות שפועלות באופן מאורגן ונמצאות בקשר עם מוסכים שרוכשים את חלקי החילוף הגנובים ובכך מסייעים לשוק הזה להמשיך ולפעול. 

חברות כמו איתורן פועלות בשנים האחרונות בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה ומסייעות לתפיסתן של חוליות גנבים. 140 כאלה נתפסו ב-2019 שהן חיסכון של מאות מיליוני שקלים למשק. לא רק שנתפסו החוליות, אלא שגם אלפי מכוניות גנובות נמצאו והוחזרו לבעליהן גם ממאות קילומטרים ממקום הגניבה וזאת בעזרת שיתוף הפעולה הזה בין המשטרה לבין חברות המיגון ואיתור של רכבים. 

מהם פתרונות המיגון הקיימים נגד גניבת רכבים
זוכרים את הימים שאנשים נהגו לנעול את ההגה עם מנעול? מרחיקי הלכת היו אלה שרכשו לעצמם "מסנדל" לרכב, שהיה מעין מנעול ענק שישב על אחד הגלגלים. בכדי לגנוב רכב עם "סנדל" צריך היה להעלות אותו על גרר ולפרוץ את המנעול בנחת הרחק ממקום העבירה. ימים אלה כמעט חלפו מן העולם לגמרי, על אף שעדיין קיימים מנעולי הגה, מנעולי הילוכים או דוושות, אך אמצעי המיגון ובעיקר האיתור של היום מתוחכמים בהרבה ויעילים פי כמה. 

המערכת הבסיסית ביותר היא אימובילייזר (קודן) שמונע את האפשרות להניע את הרכב ללא הקשת הקוד. בתכלס, גנבים מתוחכמים יודעים לעקוף את המערכת הזאת בעזרת מחשב נייד והיא אכן מותקנת במכוניות פחות יקרות או יוקרתיות. 

ישנן מערכות פיזיות כמו כספת ששומרת על מחשב הרכב מפני מי שמבקש להחליפו או לחבר לו מחשב נוסף בכדי לעקוף את האימובילייזר. מערכות המיגון המתוחכמות יותר משלבות בין אמצעי מיגון כמו אזעקה שמתקשרת למוקד או ישירות לבעל הרכב בעת ניסיון פריצה (אזעקות שמרעידות את כל השכונה יצאו מהחוק כבר לפני כמה שנים). קיים מוצר נוסף למיגון שנקרא "עלוקה" והוא בעצם מערכת שמנתקת את זרם החשמל כך שלא ניתן להניע את הרכב ויתרונה במיקומה הנסתר ברכב שמקשה על הפורצים לאתר אותה ולנטרל אותה. 

עיקר הטכנולוגיה של היום נמצאת למעשה במערכות שמשלבות בין אמצעי הגנה על מחשב הרכב, גלאי תקיפה, חיישנים לזיהוי הרמה או גרירה של הרכב לבין אמצעי איתור של הרכב לאחר גניבה. אלה מערכות איתור מבוססות לוויין שיודעות לאתר ולזהות את הרכב ולשלוח את מיקומו המדויק למרכז בקרה. חברות המיגון והאיתור כוללות גם מערך של אנשי אכיפה מצוידים ברכבי שטח ואופנועים שמגיעים למרדפים מרשימים אחרי הגנבים. וכאמור, פועלות בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה ובשילוב כוחות וטכנולוגיה הן מגיעות להישגים משמעותיים במיגור תופעת גניבת הרכבים בישראל. 

על ביטוח רכב וגניבות
ביטוח מקיף לרכב הוא, בין השאר, ביטוח רכב נגד גניבות. נכון, הוא אינו מונע אותן אבל הוא הכיסוי שיפצה את המבוטח שרכבו נגנב ולא נמצא. מחירו של ביטוח מקיף תלוי בין השאר באמצעי המיגון והאיתור המותקנים ברכב, בהתאם לסוג הרכב וערכו בשוק. בנוסף, מקום מגוריו של המבוטח ואם הרכב יחנה בחניה פרטית, בחניון מוסדר או מואר במיוחד ישפיע לטובה על הביטוח המקיף. למעשה, ככל שהרכב יהיה מוגן יותר, באזורים שאינם נחשבים לאהודים בקרב גנבי רכב ובחניה מקורה עלות הביטוח המקיף יכולה לרדת. 

בעת רכישת ביטוח מקיף לרכב חברת הביטוח יכולה לדרוש מכם להתקין אמצעי מיגון זה או אחר בכדי לכלול גם כיסוי בעת גניבה, כאמור בהתאם לערכו וסוגו של הרכב. אגב, הדגמים האהודים ביותר על גנבים בשנים האחרונות הם ג'יפונים ו-SUV למיניהם, במקום השני ניצבת המכונית המשפחתית. דרישות חברת הביטוח למיגון יהיו, בין השאר, גם בהתאם לנתונים מסוג זה. כלומר, סביר להניח שאם הרכב לו אתם רוכשים ביטוח הוא מסוג ג'יפון כלשהו, תדרוש מכם חברת הביטוח אמצעי הגנה מתוחכמים יותר מאשר מכוניות שאינן פופולריות בקרב כנופיות הגנבים. כשמדובר במכוניות יוקרה, נדרשת בד"כ התקנת מערכת איתור לוויינית.

במסגרת הביטוח המקיף חברות הביטוח יציעו לכם כיסויים והרחבות נוספות כמו קבלת רכב חלופי לאחר גניבה ושירותים נוספים שמקלים על התקופה שבאה לאחר שמבוטח מוצא את עצמו עומד מול חניה ריקה. 

ומילה לסיום, עיקר הפריצות וגניבות הרכב נעשות בעזרת מפתח. כזה שהועתק בעת שכפול מפתחות במקום מפוקפק, מפתח שנגנב מהבית או הועתק באמצעות פלסטלינה לאחר שהונח ברישול על שולחן בית הקפה או במקום עבודה פתוח לציבור. כלומר, ישנן פעולות פשוטות שיכולות למנוע מכם את תמונת החניה הריקה והן לשכפל את המפתח אך ורק בחנות מוסמכת ובעלת תעודות והמלצות, לא להשאיר את המפתח לרכב זרוק בכניסה לבית כמו שרובנו עושים ולשמור עליו בכיס או בתיק כשאתם יושבים בבתי קפה או מבקרים בבתי עסק. והכי חשוב להצטייד בביטוח מקיף לרכב, לשמור על ראש שקט, ולדעת שבמקרה הכי גרוע, יש לכם כיסוי ותוכלו לקבל את הפיצוי המגיע לכם מחברת הביטוח בכדי לרכוש רכב חדש במקומו.