בדרך כלל אני לא נוהג להמר וגם לא ממש טוב בזה ("גנץ יאכל את נתניהו", "קורונה? בקושי מכה בכנף"), אבל תכתבו בבקשה על הקרח שבשנת 2021 מומלץ לשים עין על הנעשה באולמות התצוגה של שברולט. לא בטוח, ייתכן שמדובר בטעות של טירון, אבל גם אי אפשר לשלול שמסתמנת מגמה. השנה, כשכל השוק נאלץ להתמודד עם ירידות ומשברי קורונה אקוטיים, המכירות שלהם צמחו ב־11% לעומת 2019, ואם אני מסתכל על המוצרים שעומדים בפתח - יש פה כמה שוסים שמומלץ להתעכב עליהם.

כן, עד לא מזמן שברולט ספארק הייתה פנינת הכתר. מכל ההיסטוריה האמריקאית המטורפת של ג'נרל מוטורס, נשארנו עם ננסית המיוצרת בקוריאה הדרומית ונשענת במיוחד על סטודנטים שההורים החליטו לפנקם עם הגיעם לעמדת B.A כללי. אז זהו, ההמתנה להפגזה השתלמה. עוד מעט אולמות המותג יהיו עמוסים בדגמים מהספארק, שעדיין נחשבת לעוגן רציני, אבל ממול תוכלו למצוא את הבלייזר, הקמארו ובשנה הבאה כנראה שגם את הקורבט המיתולוגית, שלפי השמועות שמגיעות מעבר לים, ספסרים בארצות הברית מוכרים מקומות בתור בדרך לקנייתה. כן, עד כדי כך.

רק שעם כל התפריט העשיר, ביבואנית UMI שמים כעת לא מעט ביצים בסל של הטריילבלייזר, קרוסאובר קומפקטי שמושלך היישר לגוב האריות, מהסגמנטים הרותחים, ושם משוכנעים שהוא עומד להיות להיט. לכן גם אני נכנס לבורסת ההימורים, מריח אופציה לשים עליה את הז'יטונים.

שברולט טרייל בלייזר (צילום: תומר פדר)
שברולט טרייל בלייזר (צילום: תומר פדר)

כל מי שמכיר את הטריילבלייזר בגלגולו הקודם, מוטב שימחק את הדיסקט ויפרמטו מחדש. פעם זה היה SUV אמריקאי מסורתי. מנוע 4,200 סמ"ק, אורך של כמעט חמישה מטרים, מעשן כבד ומזהם סדרתי. בשביל להיכנס איתו לעיר היה צריך אופנוע משטרה שיפנה את הדרך ונהג טנק בהכשרה.

אז בשברולט הבינו שהגדלים האלה כבר לא ממש רלוונטיים, בטח עבור הערים הצפופות. זה התחיל בבלייזר הנפלא, שהגיע גם הוא לא מזמן, וזה ממשיך עם הטריילבלייזר, שלמרות השם המחייב הוא קטן יותר באורכו מהבלייזר (440 סנטימטר מול 486 סנטימטר) ונראה כמו אחיו הקטן.
לטריילבלייזר לא הולך להיות טיול קליל בפארק בדרכו ללב הקליינט. הוא נכנס לקרבות עזים עם רכבים כמו ניסאן קשקאי, מאזדה CX־30 ובטח עם קיה ספורטאז'. רכבים מבוססים, עמוסי מעריצים, ועדיין, כבר במראה החיצוני יש בו משהו כובש.

נכון, די נמאס לספר על עוד SUV יפה מראה שממליציו טוענים שהוא מקביל למר עולם, אבל כשמגיע, בכיף. מדובר בג'יפון קשוח, עם קווי דמיון בולטים לקמארו הנפלאה של שברולט ופסי תאורה צרים בפרונט. אפשר להבדילו בהחלט ממרכז העדר. גם הצד הפנימי בהחלט מעורר עניין. אומנם לוח המחוונים ומסך המולטימדיה - ראינו מרשימים מהם, אבל הם קלים ופשוטים לשליטה ולתפעול, עניין חשוב לטכנופובים כמוני.

מודה שמצאנו בסביבת הנהג פלסטיקה מעט אפרורית וקשיחה, אבל נקודת זכות בולטת נמצאת בעובדה שהמעצבים דאגו לשים חומרים רכים ונעימים למגע במקומות שבהם בדרך כלל הידיים משוטטות. גם מבחינת מרחב, בהתחלה היה חשש כשקראנו את הנתון היבש - בסיס גלגלים 264 סנטימטר. ראינו מרשימים ממנו, אבל כשנכנסים פנימה, מבינים איך ארגון נכון של החלל יכול להקל על החיים. למשל, במרווח מאחור הטריילבלייזר עולה על אחד ממתחריו הישירים ב־11 סנטימטר, שזה המון.

מאחור אנחנו לעתים רגילים ששלושה נוסעים יכולים להיכנס, אבל האמצעי לא רק ייאלץ להימחץ בין שני ג'מוסים, הוא גם יסבול מהתעלה שממוקמת במרכז. טריילבלייזר מגיע עם אפשרות בחירה בין שתי תצורות הנעה - קדמית וכפולה, שבהן ניגע בהמשך. זה בעל ההנעה הקדמית, שגם אמור להיות הנמכר יותר, מגיע ללא תעלה, מה שיאפשר כניסת שלושה בששון. יותר מזה, על פי הנתונים ששברולט משווקת, תא המטען יכול להכיל 716 ליטר, שזה המון בכל קנה מידה.

רק שצריך לשים כוכבית לצד הנתון המרשים. אנשי שברולט נוהגים למדוד לפי התקן האמריקאי - ובמקרה של תא המטען - עד לגובה התקרה, בעוד האירופים נעצרים בגובה המדף. עדיין מדובר בתא מטען מרווח, עם דלת הטענה נוחה ושימושית. בארצות הברית הרכב הפך מהר מאוד ללהיט. אחד מהאתרים בדק ומצא שממרץ עד יוני טריילבלייזר הספיק להיות באולם המכירה, בממוצע, במשך 19 יום עד שמצא לעצמו חניה חדשה.

קצת מפתיע שהאמריקאים כל כך התלהבו מהקומפקטון, כי זה כל כך שונה מהרכב שאותו הכירו בעבר. אם פעם זה היה SUV ענק עם מנוע עתיר שומן, כעת הוא יוצא מפס הייצור עם שני מנועי בנזין טורבו קטנים. 1,200 סמ"ק ו־1,350 סמ"ק, כשלישראל הוא מגיע כעת רק בגרסה הבכירה יותר.

כמו שאמרנו, הוא יגיע גם בגרסת הנעה קדמית וגם בהנעה כפולה. אומנם נהגתי בשתיהן באירוע ההשקה, אבל אתמקד יותר בגרסת ההנעה הקדמית שאמורה להיות הפופולרית. גם כשמדברים על הנעה כפולה, אל תדמיינו רכב שטח שיתמודד עם בולדרים ואיתני טבע, אלא יותר רכב זולל שבילים, כשגם אחיו בעל ההנעה הקדמית, הלא מתיימרת, עדיין נהנה ממרווח גחון של 19 סנטימטר.

שברולט טרייל בלייזר (צילום: תומר פדר)
שברולט טרייל בלייזר (צילום: תומר פדר)

לא ידענו בהתחלה איך לאכול את המנוע הרזה בעל שלושת הצילינדרים. האם הוא יוכל לעמוד בעומס? הוא עבד חלק, נעים, בעזרת תיבת הילוכים רציפה. יש לו הספק מרשים של 155 כ"ס ומומנט של 24.2 קג"מ שאפשר לפגוש כבר ב־1,600 סל"ד. התוצאה היא רכב זריז שמאיץ מ־0 ל־100 תוך 8.5 שניות. לא להתלהב, לא מדובר ברכב ששש להיכנס לנסיעה מהירה ועצבנית, אבל כשצריך להשתחל לעקיפה, אין לו בעיה של עוצמה, ובסיבובים הוא משרה ביטחון עם אחיזת כביש יציבה. כשהסתכלנו על צריכת הדלק, היא עמדה על 13.5 ק"מ לליטר.

נקודת זכות שבטח תעמוד לטובת טריילבלייזר נמצאת באגף הבטיחות. בכל ארבע רמות הגימור הוא מצויד מכף רגל ועד ראש, מבלימה אוטונומית בשעת חירום, דרך תיקון סטייה מנתיב ועשר כריות אוויר. בסעיף הזה לא חסכו. ביבואנית UMI חזרו ואמרו שבדגם הזה הם בוטחים. יש לו הגודל הנכון, המראה, האבזור, אמצעי הבטיחות ואפילו השם טריילבלייזר נחשב למותג. אם תראו ותבחנו את הג'יפון הקומפקטי, תגלו שהוא כלל לא מבייש את אבותיו.

גלגלים רזרביים

רנו, מחלוצות רכבי השטח העירוניים עם הקפצ'ור, מחזירה אותו מחודש ועדכני (בתמונה למטה). הג'יפון התארך ב־11 סנטימטר, ואורכו עומד כעת על 423 סנטימטר. גם בסיס הגלגלים התארך, אבל רק בשני סנטימטר והוא מסמן 263 סנטימטר שלמים. הרכב מגיע עם מנוע בנפח 1,300 סמ"ק ואפשרות בחירה בין שני הספקים - 131 כ"ס ו־154 כ"ס. בגרסאות הגבוהות הקפצ'ור מצויד במערכת מולטימדיה מרהיבה בעלת מסך בגודל 9.3 אינץ'. ברמת האבזור הבטיחותי יש מפרט שכולל בין היתר בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבי. במבחני הריסוק של היורו־אן־קאפ הקפצ'ור זכה בחמישה כוכבים. מחיר הרכב, בזמן ההשקה, יחל ב־125 אלף שקלים.

רנו קפצ'ור (צילום: יח''צ)
רנו קפצ'ור (צילום: יח''צ)

ונסיים בשתי ידיעות מחשמלות. קבוצת יוניון, יבואנית טויוטה, ממשיכה לחזק את אחיזתה בתחום הרכבים החשמליים. היבואנית תשווק בישראל, החל מ־2022, את הרכבים של גילי (GEELY), יצרנית הענק מסין, שרק בשנה שעברה מכרה כמיליון וחצי רכבים ממותגי הקבוצה. גילי תצטרף ל־GAC, עוד יצרנית מסין שיוניון מייבאת לישראל. המהלך הוא חלק מאסטרטגיה של הקבוצה לספק מגוון פתרונות ניידות לכל צורך.

טלקאר, יבואנית קיה וסאנגיונג, הודיעה שבחודשים הראשונים של השנה הקרובה היא תתחיל לשווק את הג'יפון E3 של המותג הסיני החשמלי סרס (SERES). מדובר ברכב שאמור להתחרות בדגמים חשמליים, עממיים, שכבר מסתובבים כאן. במחצית השנייה של 2021 אמור לנחות בישראל ה־SF5, קרוסאובר פרימיום חשמלי של אותה יצרנית, שאותו מייעדים ביבואנית להתחרות ישירות בכוח העילית של טסלה. רשמנו לפנינו.