ענף התחבורה צפוי לחוות בעשור הקרוב את שיאה של המהפכה שכבר החלה מזמן, עם עלייתם של הרכבים החכמים והחדישים לכבישים, אבל עכשיו היא תשפיע לא רק על הנהגים – אלא על החברה כולה. מומחים מהאקדמיה ומהתעשייה מדגישים כי השינויים הצפויים לענף בעשור הקרוב, דורשים שינויי תשתית נרחבים (פרישת דור G5), שינויים בהכשרת עובדים (במוסכים, וייתכן שאף בתחום ההסעות, עם אישורו של הרכב האוטונומי) וכמובן - השקעה מצד המדינה.

מומנטום  - ארגון הגג של עולם מקצועות הרכב בישראל - פועל בשנים האחרונות לשנות את עולם ההכשרות של מכונאים וטכנאי רכב. כבר היום יש מסלולי לימוד בבית הספר שמתרכזים בבינה מלאכותית ובפתרון בעיות מורכבות באמצעות ניתוח ביג־דאטה.

"מכונאי רכב צריכים כיום לפתח מיומנויות אבחון שיאפשרו להם למצוא תקלות בכל רכב ולתקנן, ובו בזמן להיות בעלי יכולת הסתכלות על התמונה המלאה ולא רק על הבעיה הלוגית הנקודתית – ממש כמו מפתח תוכנה בחברת הייטק", אומרת מנכ"לית הארגון חגית אליאס.

מנגד, ההשקעה המחודשת בענף ותשומת הלב שהוא זוכה לה בעקבות הפיתוחים החדשים הן הזדמנות לבחון דרכים לשפר מערכות קיימות. פרופ' אלס ורבקל, ראש מחלקת אדריכלות בבצלאל, אומרת כי יש צורך בחשיבה מחודשת על בניית נתיבים ורוחבם. לדבריה: "בכל העולם כבר הבינו שצריך לבנות אותם צרים, אך בישראל ממשיכים לבנות אותם רחבים". היא מוסיפה כי הפתרון לבעיית התחבורה הוא בפיתוח תחבורה שיתופית וציבורית.

פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול להנדסה וניהול מערכות תשתית במכללת אפקה להנדסה בתל אביב, טוען כי הבעיה אף רחבה יותר: "יש להפסיק לבנות שכונות פרבריות שמעודדות שימוש במכוניות ומגדילות את הנסועה ואת העומס על הכבישים, ולבנות במקום זה מרחבים עירוניים המאפשרים תנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית".

לדבריו של פרופ' חיים אבירם, מומחה לתחבורה ציבורית ומרצה לכלכלה במכללה האקדמית כנרת, על פיתוח התחבורה הציבורית פועלים במרץ כבר היום: "רכבת ישראל צפויה להוסיף מספר מסילות הצפויות לחבר בין התשתית הקיימת כיום במטרה לשפר את גמישות הרשת הקיימת. כך למשל ישנו תכנון להקמת מסילה מזרחית (חיבור בין צפון לדרום), מסילה מהירה בין תל אביב ומסילה נוספת באיילון".  

לדברי אורן שובל, מייסד חברת VIA, פתרון הגמשת הרשתות והמערכות הקיימות אינו מושתת רק על תשתית, אלא גם על טכנולוגיה: "אנחנו פועלים בשנים האחרונות במטרה לסייע לערים רבות ברחבי העולם להפוך את רשת התחבורה הציבורית שלהן לגמישה ובעלת יכולת תגובה למצבים משתנים, באמצעות טכנולוגיה המבוססת על בינה מלאכותית. במשבר הקורונה השתמשו ערים רבות ברחבי העולם בשירותי החברה כדי לפתור בעיות שינוע של עובדים או מוצרים".

בעתיד צפוי ענף התחבורה להיטיב כמובן עם הנהגים מבחינת נוחות ובטיחות, אך הפיתוחים וכלי הרכב החדשים יביאו גם להולכי הרגל תחושת ביטחון גדולה יותר מפני תאונות והפחתה מסיבית בזיהום האוויר. "עולם התחבורה הוא מקור הזיהום המרכזי בתוך הערים כיום", מדגיש אורן עזר, מנכ"ל ושותף־מייסד בחברת אלקטריאון, המפתחת טכנולוגיית כבישים חשמליים חכמים.

"עתיד התחבורה טמון בהעברתה לחשמלית, אולם החסם העיקרי של המעבר לתשתית רכבים חשמליים הוא מתכונת הסוללות, שזמן טעינתן ארוך ועלותן ומשקלן גבוהים", לדבריו, "הפחתת זיהום האוויר בערים הגדולות כתוצאה ממשבר הקורונה מחזקת בקרב הציבור וקובעי המדיניות את התפיסה בדבר חשיבות המעבר לתחבורה חשמלית, שתימשך ביתר שאת".

נוסף לפתרון שמציעה חברת אלקטריאון, יש כמה כיווני חשיבה על אופן ההטענה ומיקומה של הבטריה, שנמצאים בפיתוח מתמיד. ערן טל, מנכ"ל ומייסד חברת Volta Solar, כלל לא בטוח שההטענה ומיקום המנוע יישארו כפי שהם כיום: "כשמדברים על התנעה סולארית, מיקומו של מכל הדלק כיום הוא לא בהכרח האידאלי. דווקא הגג או מכסה המנוע הם אלו שיוכלו לאגור את קרני השמש בצורה המיטבית".