כבר בסוכנות הבהירו לי שאין סיכוי שאנשים ברחוב יחמיצו את הרכב. הבטיחו חגיגית שיסובבו את הראש כדי להספיק להביט בדור השמיני של ניסאן סנטרה. מודה, צדקו. הגענו לסטף בהרי ירושלים ואחרי עלייה במדרגות התלולות, אי־שם במעלה הגבעה, הבטנו למטה לעבר מגרש החניה, והדבר הראשון שהעין קלטה היה הניסאן, זוהרת כמו כלה ביום חתונתה.

אחרי תחקיר ראשוני עלינו על שתי סיבות עיקריות לתופעה. קודם כל, הנבחנת הגיעה בצבע כתום זרחני שרק אוהד שרוף של בני יהודה, או פרדסן חובב תפוזים רדיקלי, היה מרגיש איתה בבית, והסיבה השנייה - זהו רכב משפחתי קלאסי, כזה שכבר שכחנו כמעט שהוא קיים. על רקע הג'יפים, הג'יפונים, הקרוסאוברים, ה־SUV, רכבי השטח־פנאי, הבאגי וסתם מתחזים, זו אכן מלכה יוצאת דופן.

אנשים כבר שכחו איך זה לנסוע ברכב נמוך קומה. הם חוששים שאולי מדובר בפנצ'ר טורדני, או שאם לא ייזהרו מספיק הישבן עוד יגרד את הרצפה. הם לא רגילים לשבת כל כך נמוך, ורק כשהם מתאוששים מהטראומה ומתרגלים למראה ולנוחות הם מבינים שוואללה, זה לא רע בכלל.

סנטרה היא מכונית ותיקה בעולם המוטורי. היא מיוצרת מאז 1982 וכעת היא מגיעה בדור השמיני, כשלמעשה ההיכרות איתה בישראל נערכה רק בדור הקודם. אם נצטרך להשוות בין הדורות, מדובר בהבדלים עצומים. מאפרוריות מובנית לרכב בניחוח של יוקרה.

פעם לא מעט רכבי משפחה, ולא אציין שמות, אבל חברים בכירים באגף המיינסטרים, סבלו משעמום יתר. לא סתם הלקוחות נהרו בהמוניהם לעבר רכבי הפנאי־שטח כשהם הופיעו. הם ביקשו לצאת מהקופסתיות המרובעת, לשנות תנוחת ישיבה. די, כמה כבר אפשר?

היום המשפחתיות הן ממש לא משעממות. סנטרה הנמיכה מעט את קומתה לעומת הדור היוצא כדי להוסיף לה מראה ספורטיבי, אפילו קופה. יש לה מראה חתולי, אלגנטי. היא מזכירה רכבים מקלאס גבוה יותר ומיד אפשר להבחין שהיצרנית מדביקה אותה למשפחתיות האחרות של המותג - מקסימה ואלטימה. לאלה יש קווים משותפים כמו הפנסים, הגג המרחף, הגריל. יש פה שמירה על קו ברור.

מה שכן, העיצוב היפה קצת פגע בתא המטען. מדובר בתא בנפח 405 ליטר. מה שמקשה על החיים זה פחות הגודל, ויותר הפתח הצר, אבל מי שחשוב לו היופי, כנראה שיתפשר. אל תדאגו, הרכב מיוצר במקסיקו עבור השוק הצפון אמריקאי שאוהב נוחות ופינוק, ולכן את הסעיפים האלה תפגשו בהמשך.

ניסאן סנטרה (צילום: יחצ חול)
ניסאן סנטרה (צילום: יחצ חול)

רק לפני שנתקדם, נזכיר שהעולם הוא כפר אחד גדול. ניסאן נמצאת בקונצרן משותף עם רנו, והיום הרכבים של שני המותגים מורכבים על אותה פלטפורמה, CMF (קומון מודול פמילי). על הפלטפורמה של סנטרה אפשר למצוא גם את ניסאן קשקאי ואת רנו סניק.

לכן אפשר לשחק ולאוורר וחייבים לציין שהרכב הנ"ל הוא סופר מרווח. נסעתי בסופ"ש עם חבר שמאוד רגיש לענייני הספסל האחורי, בסגנון הנסיכה והעדשה. הוא ישב בו במשך שעה ארוכה והבהיר ששני נוסעים יכולים לשבת שם בכיף, שלישי כבר פחות, מאחר שייאלץ להסתדר עם תעלה. ככה זה כשיש בסיס גלגלים נדיב של 271 סנטימטר. אם בדור הקודם היה מי שהתלונן על צפיפות, עכשיו את הסעיף הזה ניתן למחוק. עם זאת, לא מצאנו מאחור פתחי מיזוג, וחבל.

כן, לא הכל מושלם ברכב. לצד חומרי דיפון רכים ונעימים למגע נתקענו גם בפלסטיקה מעיקה. מסך המולטימדיה הצף - כבר פגשנו מלהיבים ממנו. ואת בלם היד שאתם מכירים לא תמצאו כאן וגם לא בגרסה החשמלית שלו. בניסאן מתעקשים על דוושת רגל, שחייבים להתרגל אליה.

אבל שוב, כשמתחילים לנהוג נזכרים בנוחות, כסימן היכר. המתלים ברכב מכוילים על הצד הרך של הסקאלה. סנטרה משייטת לה בנעימים מעל פגמים, דואגת להשאירם מחוץ לרכב. מסייע לכך מתלה אחורי נפרד רב־חיבורי, שאינו קיים בדור הקודם.

ברכב גם שינו את המנוע. ממנוע בנזין בנפח 1,800 סמ"ק למנוע אטמוספרי בנפח 2,000 סמ"ק, ארבעה צילינדרים, שלמרבה ההפתעה הוריד בצריכת הדלק שעמדה, לפחות במבחן, על ליטר על כל 12.3 קילומטר.

אם יש לסנטרה בעיה, היא אולי נמצאת ביחידת ההנעה, ואני לא אומר שהמנוע כאן לא עושה את עבודתו נאמנה, חלילה, פשוט שתיים מהמתחרות העיקריות של סנטרה בקטגוריה הן מהמכוניות הפופולריות בשוק, טויוטה קורולה ויונדאי איוניק, ולשתיהן גרסה היברידית.

הגרסה ההיברידית יקרה בכ־5,000 שקלים מגרסת הבנזין הרגילה. היא יותר חסכונית בדלק, זה ברור, היא יותר ירוקה, ולסנטרה שמגיעה רק עם מנוע בנזין וברמת גימור אחת, אין ממש תשובה, חוץ ממחיר בהחלט אטרקטיבי - 135 אלף שקלים.

מי שמחפש רכב בנזין ימצא כאן את התשובה, כי למנוע אין בעיה ברמת הביצועים. הרכב אומנם לא בנוי לסיבובים חדים וספורטיביים, וכשמבקשים לאמץ אותו שומעים היטב את קולותיו, שחודרים למתחם הסגור, אבל כוח לא חסר. 149 כ"ס, שיפור של 20% לעומת הדור הקודם, האצה מ־0 ל־100 קמ"ש ב־8.8 שניות. תגיעו למהירות גבוהה ולא תרגישו.

עוד נקודות זכות צוברת סנטרה באגף הבטיחות, כאן היא זוכה לציון 6 ברמת האבזור. נוסף לבקרת שיוט אדפטיבית, יש מערכת התרעה על רכב חוצה מאחור, כולל בלימה אוטונומית בשעת חירום, וגם מערכת המתריעה על שכחת ילדים מאחור. במקרה הצורך הרכב יצפצף שלושה צפצופים קצרים כדי להזכיר לכם לבדוק את המושב האחורי. יש כאן מערכת התרעה על סטייה מנתיב לא מתקנת, אלא כזו שמרטיטה את ההגה.

סנטרה היא רכב מרשים, ומי שהכיר את הדור הקודם יופתע להיווכח עד כמה היורש השתפר, השתדרג והתייפה לכבודכם. אין הרבה מילים רעות, בטח יחסית לתג המחיר הנוח. הבעיה נמצאת במתחרות. זה כמו שבכדורגל תהיה לכם אחלה קבוצה, שחקנים מדהימים, רק שבמחזור הבא אתם אמורים לפגוש את ליברפול.

גלגלים רזרביים

תגידו מזל טוב, לקסוס הנחיתה בישראל את הרכב החשמלי הראשון שייצרה - ה־UX 300e (בתמונה למטה), שמבוסס על הקרוסאובר האורבני ה־UX. טווח הנסיעה בין טעינה לטעינה, על פי נתוני ה־WLTP, הוא 315 קילומטר, הספק הג'יפון 204 כ"ס ומחירו יתחיל ב־258 אלף שקלים. הרכב יושק עד סוף השנה רק בשווקים אירופיים נבחרים ובמהלך השנה הבאה בשאר היבשת. על פי חזון היצרנית, במהלך 2022 הוא יהווה כשליש ממכירות דגמי ה־UX. עד 2025 לקסוס מתכוונת להרחיב את היצע ההנעות בדגמים נוספים למערכות חשמליות, פלאג־אין הייבריד ובעתיד יוצעו מכוניות חשמליות המונעות על ידי תא דלק.

לקסוס החשמלית (צילום: יח''צ LEXUS)
לקסוס החשמלית (צילום: יח''צ LEXUS)

מחשמלי חדש לחשמלי ותיק, קליבר בתחומו. צ'מפיון מוטורס מרחיבה את היצע הדגמים החשמליים ומשיקה גרסת קופה לאאודי e־tron או בשמו המלא e־tron ספורטבק 55. רכב שמציע טווח נסיעה של עד 381 קילומטר, הספק של 408 כ"ס, מומנט שיא של 67.75 קג"מ ויכולת האצה מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 5.7 שניות. המחיר של החשמלי הנ"ל יעמוד על 546.5 אלף שקלים. כאופציה, ובהזמנה מיוחדת, ניתן להזמין בדגם פנסים ראשיים בטכנולוגיית דיגיטל מטריקס לד, טכנולוגיה חדישה שמאפשרת לנהג לקבל טווח ופיזור מרבי של התאורה בלי לסנוור את הרכבים האחרים. תאורה שמציעה בין היתר פונקציה של אור נתיב, היוצרת שטיח המאיר את נתיב הנהג תוך התאמה דינמית לשינויים בכביש.

טוב, לא חשמלי ולא יוקרה, אלא סוזוקי סוויפט שמגיע אחרי שהתחדש בהנעה היברידית מתונה, לצד מנוע בנזין בנפח 1,200 סמ"ק. מחיר הרכב הוא 87 אלף שקלים לגרסה הידנית ו־102 אלף לגרסה האוטומטית. אחד החידושים המשמעותיים בסוויפט הוא מערכת הבטיחות שזוכה לשדרוג רציני וציון 7, גבוה, ברמת האבזור. המערכת כוללת בין היתר בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב.