את המבחן על אופל קורסה E כדאי להתחיל ממכונית חשמלית אחרת. לאחרונה הציגה פולקסווגן את ה־ID.2 החשמלית העתידית. מכונית סופר־מיני עם סוללה צנועה וטווח סביר למדי של 400 ק"מ.

ינון מגל בריאיון: "אין לי קשר חברי לנתניהו. אני כלי שדרכו הוא מעביר דברים לציבור"
"מאיימים עליי ברצח": עיתונאי כאן 11 בריאיון חשוף אצל קובן | צפו

מאז חשפה סיטרואן את ה־C3 החשמלית החדשה, BYD החלה להשיק באירופה את הדולפין, ואילון מאסק אישר שטסלה עובדת על חשמלית קטנה וזולה משמעותית מה־3. אופל קורסה E היא סופר־מיני העונה על כל ההגדרות של הקטגוריה ויש לה טווח ארוך יחסית. אז למה כולם מתלהבים מה־ID?

הסיפור הוא המחיר. ה־ID.2 ומתחרותיה העתידיות צפויות לשנות את השוק במקום הכואב ביותר - בכיס. באירופה הדור החדש של החשמליות מכוון לאזורי ה־20־25 אלף יורו. רק לשם ההשוואה הקורסה E המחודשת, שמגיעה עם 156 כ"ס וסוללה 54 קוט"ש (51 קוט"ש בשימוש) וטווח של 402 ק"מ עולה בגרמניה 38 אלף. תרצו את הקורסה שלכם זולה יותר? תוכלו לקבל אותה עם יחידת ההנעה המוכרת מלפני מתיחת הפנים, 136 כ"ס וטווח של 357 ק"מ. 30 אלף יורו. עדיין גבוה.

בעיית המחיר היא לא היחידה. האירופים אוהבים מכוניות קטנות, בעיקר בגלל בעיית הצפיפות בערים והרצון לחסוך בדלק. מצד שני, מי שנוסע מחוץ לעיר חייב טווח משמעותי. הקונספט של מכונית קטנה שיכולה לנסוע רחוק פשוט לא קיים בעידן החשמלי.

מכיוון שהמחיר הוא נתון קבוע שקשור בעיקר לגודל הסוללה, הדרך היחידה להוזיל אותו היא לוותר על גודל הסוללה (משמע טווח) או להשתמש בטכנולוגיות זולות (שוב טווח). את זה אופל עושה באופן לא רע. כשהוצגה הקורסה, היא הציעה טווח של 335 ק"מ. הטווח שודרג בהמשך ל־357 ק"מ עם אותה סוללה, הודות לשיפורים בתיבת ההפחתה ומשאבת חום חדשה.

הקורסה נראית נפלא. רכב המבחן הגיע בגרסת ה־GS היחידה המוצעת עם הסוללה הגדולה. החזית זכתה לעיצוב הדומה לזה של אסטרה, עם פס שחור לרוחב החזית שמזכיר את המסיכה של זורו. רכב המבחן נעל חישוקים מושחרים, ועם הצבע האפור העמוק המכונית הקטנה נראית טוב מאוד. קשה להניח שתצליחו למצוא שינויים משמעותיים אחרים בעיצוב מעבר לחזית, ועדיין היא מרגישה רעננה מאוד עם הקוסמטיקה החדשה בחזית.

מבפנים המצב לא שונה משמעותית. מסך המולטימדיה גדל, ידית ההילוכים פינתה מקום לכפתור קטן, ומעבר לזה מדובר באותה מכונית, עם אותה איכות חומרים ואיכות הרכבה, שהן סבירות מינוס ופלוס. את תא הנוסעים, כמו שאמר פעם הנרי פורד, תוכלו לקבל בכל צבע שתרצו כל עוד הוא שחור. בשביל מכונית צעירה לאנשים צעירים ציפינו לשדרוג.

גם המרחב בפנים לא השתנה. תנוחת הישיבה נמוכה, אבל לא באופן מוגזם, מתאים מאוד למי שמעוניין בתחושה הדינמית שמכוניות סופר־מיני ידעו פעם לספק. מלפנים המושב נותן תחושה אינטימית אבל יציע מרווח טוב גם לגבוהים, בעוד ההגה מתכוונן גם למרחק ומחדד את הפוזיציה הספורטיבית. מתיחת הפנים לא שינתה את הממדים, ולכן המרווח מאחור נותר מצומצם וצפוף, הדלת קטנה, וגם תא המטען על 269 הליטרים לא ניחן בקליטה יוצאת דופן של ציוד. תוסיפו לזה כבל טעינה שאין לו מקום ייעודי מתחת לרצפה ותקבלו מכונית לא הכי פרקטית.

השאלה הגדולה נוגעת ליכולת הנסיעה של המכונית. המבחן נעשה באירופה, כך שהקצב מהיר יותר. בתנאים האלו השימוש במצב “אקו" הופך מניסוי חביב להכרח שמאריך את טווח הנסיעה. גם במצב החסכוני ביותר לקורסה אין שום בעיה לשמור על קצב התנועה לאורכו של האוטובאן, לצאת לעקיפות ולנוע בזריזות בכבישים מפותלים. אם תחליטו לוותר על קצת טווח ולעבור למצב "ספורט", תגלו מכונית נלהבת, שיש תחושה שהיא חזקה מסך 156 סוסיה. הסיבה העיקרית היא המשקל הנמוך יחסית לחשמלית - רק 1,544 ק"ג.

הטעינה המהירה בסדר גמור, 26 דקות מ־20% ל־80%, ובשיא המהירות מגיעה ל־100 קילוואט. טעינה אטית היא בסדר גמור, אך לוקח המון זמן להשלים את 10% האחרונים בסוללה.

בשורה התחתונה, מבחינת יחידת ההנעה החדשה, אין ספק שיש קפיצת דרך נאה קדימה. במבחן שערכנו לקורסה לפני מספר שנים היא הגיעה בתנאים דומים לטווח של 265 ק"מ (או כ־79% מהטווח הרשמי). הפעם היא הגיעה לטווח של 335 ק"מ וגם אחוז המיצוי ביחס לטווח המוצהר היה עדיף, עם 82.7%. היא עדיין תתקשה לכסות מרחקים, אך היא קרובה משמעותית למכוניות גדולות יותר.

מצד שני, היא סופר־מיני פחות שימושית מהממוצע בעיקר בגלל מושב אחורי צפוף ותא מטען לא נדיב במיוחד. באירופה יחס המחיר שבין הגרסה ארוכת הטווח לגרסה הרגילה המשווקת בארץ (כשמוציאים מהמשוואה את גרסת ה־Yes “הזולה" שעולה 30 אלף יורו) עומד על כ־11%.

אם נעשה חישוב עקום במיוחד (כי יש עלויות רבות ומיסוי), נקבל מחיר של כ־167 אלף שקל לחדשה, לעומת 150 אלף שקל לקורסה החשמלית הנוכחית. אם היום הקורסה כבר עולה כמו קרוסאובר סיני חשמלי, המחודשת כבר לא רחוקה ממחיריהן של סיניות עם סמל יותר מרשים כמו סמארט ו־וולוו.

האם זה אומר שלקורסה אין סיכוי להצליח? אין ספק שבתמחור הנוכחי זה יהיה מאתגר. אבל אם נחזור לתחילת הכתבה - עלות הסוללות יורדת כל הזמן. בשנים האחרונות הקורסה E זכתה לשדרוג טווח של 20%. אם בעוד שנתיים כשהסופר־מיני'ס של פולקסווגן, MG ואולי (בספק גדול) גם של אילון מאסק יגיעו לשוק, היא תוכל, תיאורטית, להציע טווח עדיף או מחיר עדיף. 

תעודת זהות / אופל קורסה E המחודשת

מנוע: חשמלי, 156 כ"ס, 26 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט’, תמסורת ישירה. הנעה קדמית
ביצועים (יצרן): 8.1 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 150 קמ"ש מהירות מרבית, 402 ק"מ טווח משולב
בטיחות: 4 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, בטיחות אקטיבית מלאה
אחריות: 4 שנים או 120 אלף ק"מ לרכב, 160 אלף ק"מ או 8 שנים לסוללה
מחיר משוער: 167 אלף שקל
 שימושיות, טווח, התנהגות כביש
 מחיר, מרווח מאחור
ציון: 8