ברבעון הראשון של שנת 2024 חל זינוק של 35% במספר גניבות כלי הרכב, לעומת הרבעון הרביעי של שנת 2023 - כך קובע היום (שלישי) מחקר של חברת "איתוראן". הזינוק הגיע לאחר ירידה יחסית בשלושת החודשים הראשונים של מלחמת חרבות ברזל, וישנה הערכה כי המגמה צפויה לעלות גם ברבעון השני השנה.

הדרך מתל אביב לטול כרם: זינוק של 60% בגניבות כלי רכב לעומת שנת 2022
למרות המלחמה: שיא בהוצאות של הישראלים בארנקים דיגיטליים
השכר הממוצע במשק ב-2023: יותר מ-8,000 שקל

המחקר נערך על פי מדגם ארצי של כ-800 אלף כלי רכב, ומעריכים שהגידול החד בגניבות נובע ממחסור בחלקי חילוף לרכבים, משימוש עצמי ברכבים ברשות הפלסטינית, לנוכח המצב הכלכלי וכן גם מהתקפות של החות'ים על אניות בים האדום, לאחר שהסוחרות המובלות רכבים משנות את מסלולן.

גניבת רכב מלוד (צילום: דוברות המשטרה)
גניבת רכב מלוד (צילום: דוברות המשטרה)

מפילוח נתוני המחקר של איתוראן עולה, כי 34% מכלל גניבות הרכב ברבעון הראשון של השנה התבצעו דרך פריצות על ציר ראשי 443 לכיוון רמאללה. בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים, אזור גוש דן ממשיך להוביל את טבלת גניבות כלי הרכב עם 46% מכלל אירועי הגניבה. אחריו אזור השרון עם 15%, השפלה, ירושלים ומודיעין עם 12%, אזור הדרום –  11%, אזור הצפון – 3% ויו"ש – 1%.

ב-10% מהאירועים ברשות הגנב נמצא מפתח הרכב. 19% מכלל ניסיונות הגניבה היו בשיטת הפריצה אלימה, ו-64% באמצעות התחברות וקידוד OBD לשקע. 6% מהרכבים נגנבו באמצעות גרירה או העמסה של הרכב, וב-1% נוסף - הרכב נשדד מבעליו או המפתח נשאר ברכב.

באשר לסוגי הרכב, כלי הרכב בעלי שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולים ביותר ברבעון הראשון של 2024 היו רכב פרטי – 41%, ג'יפים וג'יפונים – 38% רכב מסחרי – 7%, משאיות – 3%, אופנועים –9% וכלי צמ"ה – 2%.

גניבת רכב מחניון בית ספר בדרום (צילום: צילום מסך, דוברות המשטרה)
גניבת רכב מחניון בית ספר בדרום (צילום: צילום מסך, דוברות המשטרה)

ניר שרצקי, מנכ"ל חברת איתוראן: "ברבעון הראשון של השנה הובילה חברת איתוראן למעצרם של 200 חוליות חשודים בגניבות רכב גידול של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מעצרם של חוליות הגנבים ברבעון זה חסכו למשק כמיליארד שקל. מעצר של 200 חוליות החשודים בגניבות רכב בזמן אמת, מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמאסרם". 

בפברואר פורסם כי חברת נמל חיפה מציגה נתון שיא: 12,105 מכוניות נפרקו בחיפה בחודש ינואר 2024 , ומדובר בשיא של כל הזמנים, השווה ערך ל-15% מפריקת כלי הרכב  בנמל חיפה במשך כל שנת 2023. מדובר בזינוק של 75% ביחס לינואר אשתקד, כאשר לאורך 12 החודשים האחרונים הנמל מציג מגמת עלייה בתחום פריקת כלי הרכב.