האגודה הישראלית לטיפול באמצעות אומנויות (יה”ת) מתגייסת בימים אלה למען הפליטים שהגיעו מאוקראינה לישראל ופועלת לסייע להם בהתמודדות הנפשית עם חוויות המלחמה הקשות.

חברי האגודה, המונים למעלה מ־2,000 מטפלים ומטפלות באמצעות אומנויות (M.A), יצאו עם פרוץ הקרבות באוקראינה למהלך רחב שבמסגרתו הקימו מספר מיזמים חברתיים ונפגשו עם עשרות פליטים אוקראינים ששוהים בישראל. זאת, במטרה לסייע להם בחיזוק החוסן הנפשי באמצעות ארגז הכלים העשיר שיש בעולם הטיפול באמצעות אומנויות, אשר מאפשר גם לבטא דברים שמילים, עם מכשול השפה, לא יכולות.

במסגרת הפעילות הקימו חברי יה"ת רשת ארצית של מוקדי "סטודיו בטוח" בכרמיאל, נורדיה, גבעת חביבה, באר שבע ופתח תקווה. בכל סטודיו יצרו המטפלים מרחב עשיר בחומרי יצירה שונים, כשמטפלות באמצעות אומנויות מגיעות בהתנדבות לפגוש בפליטים שמגיעים לסטודיו ומאפשרות להם לשתף בסביבה מוגנת מעט מחוויות הלחימה והפליטות. הסטודיו נתמך על ידי מדריכים מומחים בטראומה בעלי ניסיון וותק, ובעלי תעודת מדריך בתחום הטיפול באמצעות אומנויות.

יפית אלשלם, חן יעקובי ורונן מאירוביץ, מובילי הפעילות ביה"ת, מספרים שהאגודה פיתחה ערכות הפוגה שאותן מחלקים לפליטים ולעולים שהגיעו ארצה: ערכת "בובת מישקו" - בובה אישית לילדים בצירוף כרטיסיות עם משפטים קצרים באוקראינית הממלאים תקווה, חומרי יצירה, פעילויות והסברים להורים בשפות האוקראינית והרוסית - אשר מטרתה לייצר נורמליזציה והכלה במצב של חוסר ודאות.

"אחד האירועים הזכורים היו של ילד שהחליט לבנות לעצמו בית במקום ביתו שנהרס, או אישה שמצאה בין חומרי היצירה צמר ומסרגות והחליטה לסרוג סוודר לבנה שנשאר באוקראינה. בהמשך אף התקשרה אליו בווידאו והראתה לו את מה שיצרה עבורו בתקווה שעוד ייפגשו. זה היה אירוע קורע לב, רגע של שפיות במצב שעמו מתמודדים הפליטים", מספרות המטפלות.

על מנת להרחיב את הפעילות למען הפליטים, יה"ת השיקו בימים אלה קמפיין לגיוס כספים. הציבור מוזמן לתמוך בפרויקט באתר
www.yahat.org