הרב מנחם בומבך מספר: "עליתי לארץ בגיל 20", ומוסיף בחיוך: "ממאה שערים". בומבך, שגדל בשכונה אולטרה אורתודוקסית בירושלים, לא למד עברית או מקצוע כללי אחר, והחלטתו ללמוד ידע כללי הייתה מבחינתו כניסה לעולם חדש.

יוניקורן זה כשר? איש ההייטק שמצליח לשלב בין העבודה לאורח חייו החרדי

מגיל צעיר התעניין בומבך בחינוך, אך חוסר הידע הכללי שלו עמד כמכשול גדול בדרכו. "נקודת המפנה עבורי", הוא מספר, "הייתה כאשר עולה בן 13 מברית המועצות לשעבר שאל אותי אם אני יכול לעזור לו בשיעורי הבית שלו באנגלית. לא יכולתי לעזור לו, והוא הניח שאני מתקשה במקצוע, כי אנגלית היא שפה קשה. אחר כך הוא שאל אותי אם אני יכול לעזור לו בשיעורי הבית שלו במתמטיקה, אבל גם בהם לא יכולתי לעזור".

בומבך, המשמש במקביל גם כמנהל פרויקטים במכון מנדל, הבין שאם הוא רוצה להיות חלק מהעולם הסובב אותו, הוא יזדקק להכשרה אקדמית. הוא סיים תואר ראשון בחינוך ממכללת מורשת אברהם ותואר שני במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.

בגיל 25 הוא הגשים את חלומו לעבוד בתחום החינוך, תחילה כמדריך בפנימייה, ומשם התפתח והוא עומד בראש רשת החינוך נצח, שהקים ב־2017. נצח משלבת בין לימודי דת למקצועות כלליים, ומחנכת תלמידים חרדים להיות יהודים שומרי מצוות המוכנים לחיות ולעבוד בחברה הישראלית.

הרשת מונה כיום עשרה בתי ספר ומציעה תוכניות לימוד לבנים ולבנות בבתי ספר יסודיים ותיכוניים בירושלים, בבית שמש ובבית"ר. "מטרת נצח", מסביר בומבך, "היא לגדל דור של יראי שמיים, שאוהבים תורה, מבינים את חשיבותה ויצטיינו גם בתורה וגם בלימודים כלליים".

נצח מספקת לתלמידיה השכלה חרדית איכותית תוך כדי הכנה לקבלת תעודת בגרות, ובכך מאפשרת להם להשתלב בשוק התעסוקה. בומבך מוסיף כי הרשת החינוכית מקנה לתלמידים את הכישורים הדרושים, ומעניקה להם את הכלים ההכרחיים כדי להצליח במאה ה־21, כמו לימוד חשיבה ביקורתית, יצירתיות, שיתוף פעולה ותקשורת. רשת נצח כוללת 1,500 תלמידים בבתי הספר שלה ועוד 18,000 בתוכנית בית הספר הווירטואלי שלה "אשכולות" (בשיתוף חברת תלם), המלמדת לימודים כלליים בהתאמה חרדית.

הקהילה החרדית בישראל מונה כיום כ־1.2 מיליון איש, ועד שנת 2028 הצפי הוא כי 40% מתלמידי כיתות א' בישראל יהיו מקרב החברה החרדית. שמירה על הזהות החרדית בתוך מדינת ישראל חשובה הן לציבור החרדי והן למדינה כולה, לדברי בומבך. "לזהות החרדית יש ערך רב ותרומה לחברה הישראלית, כל עוד היא יכולה להיות חלק מישראל. אם היא לא חלק מישראל, אנחנו לא יכולים לשרוד".

"מספרו הגדל במהירות של הציבור החרדי", הוא מסביר, "מחייב את חבריו להשתתף בחברה הישראלית ולהצטרף לכוח העבודה המקומי. צריך להבטיח שהם לא יהפכו לנטל כלכלי עצום על מדינת ישראל, ושהורים שרוצים שילדיהם יהפכו למבוגרים המתפרנסים בכבוד יהיו חלק מרשת החינוך נצח".

בומבך מציין כי רבים מהעולם החרדי אינם משתתפים בשוק העבודה, ורבים מאלה שאינם עובדים גם אינם שקועים בלימוד תורה. "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו - מה הולך להיות בעתיד?".

חרדים מודרניים

בומבך מסביר כי 10% מהציבור החרדי בישראל רואים את עצמם "חרדים מודרניים", ו־30% נוספים מגדירים את עצמם "חרדים עם השקפה מודרנית". ה־40% המשולבים בין שתי הקבוצות האלו הם קהל היעד של נצח. "באמצעותם נוכל להגיע למסה קריטית ולנתב את הדרך לעתיד כלכלי בר־קיימה למשפחות חרדיות ולמדינת ישראל", הוא מדגיש.

אף על פי שרשת נצח קיימת רק חמש שנים, היא מציגה תוצאות מרשימות. במסגרת החרדית של בית הספר 95% מתלמידי התיכון שנמצאים ברשת נצח מסיימים את לימודיהם עם תעודת בגרות מלאה בהשוואה לממוצע הארצי בישראל שעומד על 75%. כמו כן, המכללות של נצח, המיועדות לתלמידים שסיימו את הלימודים בתיכון, מכינות גברים ונשים חרדים להיכנס לאוניברסיטאות ולהתכונן לקריירה מקצועית.

אחת הדוגמאות למהירות שבה מצליחים תלמידי נצח היא תלמוד תורה נצח ישראל, שהוקם בשנת 2018 בבית שמש כדי לתת מענה חינוכי לילדי עולים. תשעה נערים מתלמוד תורה היו בין 84 קבוצות שנבחרו מ־400 בתי ספר להעפיל לגמר הלאומי של ישראל בתחרות Lego League Robotics 2022. בסיבוב הראשון קיבלו תלמידי תלמוד תורה את המקום השני על עיצוב רובוטים ואת המקום הרביעי על ביצועי הרובוט. בגמר התחרות הם זכו בפרס מיוחד בקטגוריית "פורצי דרך".

התלמידים, בני 12 ו־13, חברים במועדון הרובוטיקה של בית הספר, שמופעל לאחר שעות הלימודים. "נצח היה בית הספר החרדי הראשון בישראל שהתחרה בתחרות בינלאומית זו", אומר בומבך, "אני מאמין שמערכת החינוך שלנו יכולה להוות מגדלור לחברה הישראלית. אנחנו כבר רואים הישגים גדולים ברמה מאוד גבוהה".

כל בתי הספר של נצח מספקים תוכנית לימודים תורנית מלאה, כמו מוסדות חרדים אחרים. אבל מעבר ללימודי יהדות, בתי הספר של נצח מסייעים לתלמידים בהתפתחותם החברתית, מארגנים טיולי שטח מחוץ לבית הספר ומעבירים סדנאות העשרה באומנות, במוזיקה, בנגרות, ברובוטיקה ובהתפתחות אישית. הם גם מעודדים תלמידים להתנדב ולהיות מעורבים בקהילות שלהם.

בומבך מכיר בכך שיש התנגדות מסוימת לשיטת הלימוד של נצח בתוך העדה החרדית. "כל שינוי מתמודד עם התנגדות כלשהי", הוא מציין. לפיו, עיקר ההתנגדות שהובעה היא מצד גורמים קיצוניים בעולם החרדי. בומבך מודה שיש מי שחושש ופוחד באמת ממערכת בתי הספר של נצח. "אני מכבד אנשים שמודאגים", הוא אומר. "הרבה פעמים זה בא ממקום טוב".

אף על פי כן, לדבריו, אי־נקיטת כל פעולה במצב שבו עשרות אלפי ילדים גדלים ללא השכלה כללית בסיסית אינה בת־קיימה. "אני אומר לאנשים שחוסר מעש הוא דבר גרוע יותר. כולנו לוקחים סיכונים בחיים. גם נישואים כרוכים בנטילת סיכון, אז אנשים לא צריכים להתחתן כי הם לוקחים סיכון?".

בומבך שמח שגם מערכות בית ספר חרדיות אחרות מחקות את החידושים של נצח בלימודי מקצועות כלליים. בשנת 2022 הודיע האדמו"ר מבעלז כי חסידות בעלז תתחיל ללמד מתמטיקה, מדעים, עברית ואנגלית בבתי הספר היסודיים ובחדרים בהשגחת משרד החינוך, ותועיל לכ־7,000 ילדים. "אנחנו מייחסים את השינויים האלה לפעילות שלנו בתחום הזה", אומר בומבך. "יצרנו מעין מגן לנושאים האלה. אנו מעודדים מערכות בתי ספר אחרות לפתוח בתי ספר מהסוג הזה".

ומהן התוכניות של בומבך לרשת בתי הספר נצח?

"בתוך שנתיים אנחנו מצפים לשרת בין 1,800־2,300 תלמידים", הוא מציין. "כל תוכנית להוספת תלמידים מצריכה פיתוח שטח פיזי נוסף, ורבים מבתי הספר מתכננים להתרחב במבנים חדשים כדי להתאים את עצמם לגידול המתוכנן בתלמידים".

לבומבך חשוב להבהיר שהוא לא מנסה לפגוע באורח החיים החרדי, אלא להחדיר בו מודעות גדולה יותר לאחריות חברתית לעולם שבחוץ, שתועיל לעם היהודי כולו. "אינני סוכן של שינוי", הוא אומר בחיוך. "אני סוכן שמנסה לשמר את הקהילה".

מאמר זה נכתב בשיתוף
רשת החינוך נצח