מדינת ישראל נמצאת בנקודת רתיחה. לפני שהכל יתפוצץ לנו בפנים הגיע הזמן שנעצור ונסתכל על הדברים מנקודת מבט שונה. אחרי שנים של חוסר יציבות פוליטית הגענו להכרעה, עם ישראל אמר את דברו והוקמה ממשלה. למרות שלא כולם מסכימים עם הממשלה החדשה, עלינו לתת לה לפעול מתוך ההבנה שכולם רוצים את הטוב ביותר עבור תושבי מדינת ישראל ועבור המדינה. אני מאמין שנבחרי הציבור רוצים בטובתה של המדינה. על הדרך אפשר להתווכח.

אנחנו נחשפים לאחרונה לאמירות ולהצהרות שנויות במחלוקת שיוצרות התססה, חושפות את השוני והניכור בין המחנות ומעמיקות את הקרע.
בתקופה כל כך רגישה מצופה מממשלת ישראל ומחברי הכנסת לשקול מילים ומעשים שעלולים להתסיס, להסית ולפלג. על נבחרי הציבור לפעול בשיקול דעת, יותר מבעבר, על מנת להביא לרגיעה ולפיוס בין חלקי העם. שרי הממשלה החדשים חייבים להבין את כובד האחריות שיש להם על הכתפיים ואת הצורך לשתף פעולה ולהיות קשובים לשטח.

בשונה מהשלטון המרכזי, השלטון המקומי הוא זה שמחובר למה שקורה בערים בכל רגע, אנחנו אלה שמבינים את האיזון העדין בין מגוון הציבורים השונים ומכירים את הצרכים המיוחדים שלהם. אנחנו נושמים את השטח ואת הצרכים שעולים מהתושבים בכל חלקי הארץ. השלטון המרכזי לא יכול להתעלם מהציבור ולכן אי אפשר להכין תוכניות ללא מעורבות ושיתוף של השלטון המקומי בישראל.

צברנו ניסיון, עברנו יותר מדבר אחד או שניים כראשי ערים בישראל - קורונה, מבצעים צבאיים, התנהלות ללא תקציב מדינה ומה לא. הוכחנו, למדנו וביצענו שוב ושוב ושוב. וכן, גם נכנסנו תחת האלונקה כשלא היה אף אחד שיסחוב. אי אפשר להמשיך לנהל את המדינה בלי שיתוף פעולה מלא עם השלטון המקומי. לא הגיוני שכל שר וחבר כנסת בממשלה יקדמו תוכניות בעלות השפעה מכרעת על התושבים ללא שיתוף השלטון המקומי.

אז רגע לפני שמבטלים תוכניות ומקדמים אחרות ללא תחקיר ולימוד מעמיקים, רגע לפני שחותכים תקציבים, רגע לפני שמכניסים סעיפים לחוק ההסדרים ופוגעים בפריפריה וברשויות חלשות, צריך ללמוד ולהבין את ההשלכות הכוללות של מהלכים אלו. אפשר לעשות את זה אחרת. באמצעות שיתוף פעולה עם השלטון המקומי נוכל להשפיע על חיי היומיום של התושבים ולפתח רפורמות ותוכניות המותאמות לצרכים בשטח בכל תחומי חיינו. המטרה שלנו היא משותפת. בואו לעבוד איתנו ביחד.

זה לא מאבק כוחות, וזה גם לא קרב בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי. בסוף זו האחריות לעשות את הדבר הנכון למדינה שלנו ולציבור שלנו, כולו, בלי להוציא אף אחד מהשורה, בלי לפגוע באף תושב.אנחנו כאן בשביל לשמור על אינטרס הציבור ולדאוג לכל תושבת ותושב בערים שלנו. נוכל להילחם, אבל אנחנו מעדיפים לעבוד ביחד, בשיתוף פעולה. ההצלחה של הממשלה היא ההצלחה שלנו ונוכל להגיע אליה רק אם נשנס מותניים ונעבוד ביחד עבור המדינה שאנחנו אוהבים ועבור התושבים. ממשלה יקרה, יש לך הזדמנות לעשות את הדברים נכון. יש לך אותנו. 

הכותב הוא יו"ר מרכז השלטון המקומי