בכתבה זו יצאתי לבדוק, על מנת לעשות סדר בדברים ולפתור את הסוגיה אחת ולתמיד, האם אפליקציית טודובום ואפליקציית פינדרלה שכבשו את השוק הישראלי בסערה, פועלות בשיטת שיווק גאונית או האם מדובר בפירמידה מתוחכמת.

 
אז מה היא פירמידה? 

כל ארגון גדול כגון מדינה, צבא, עמותה או חברה מסחרית בנוי בצורת "פירמידה", היות וזוהי הצורה הכי יציבה בגיאומטריה. בחברה ובכלכלה קיימים הרבה סוגי ארגונים "פירמידליים" עם הבדלים עצומים ביניהם.
 
הבעיה מתחילה כאשר גורם מסוים מקים חברה שלא מייצרת שום מוצרים או שרותים וניזונה רק מכספים שמשלמים לה מפיצים בעת הצטרפותם. חברות מסוג זה נקראות פירמידות פיננסיות והן אסורות על פי חוק ברוב המדינות המתוקנות בעולם.
 
פירמידות מסוימות מנסות להתחזות לחברות לגיטימיות תוך ניצול דמיון חיצוני בדרכי צירוף מפיצים חדשים שמתבטאות בעיקר בשיטת "חבר מביא חבר", לכן כאשר בחנתי את חברת טודובום השאלה הראשונה ששאלתי אם לחברה זו יש מוצרים ומהם מקורות המימון שלה.
 
אז מה הם הקריטריונים אותם בדקתי? 
1.האם בתמורה לכסף הרוכש מקבל מוצר או שירותים אמיתיים?
2.האם העמלות נובעות מרכישה או מכירת המוצרים?
3.האם קיים ליווי ותמיכה מלאה מצד החברה עצמה?
4.האם המחירים של מוצרי החברה סבירים והאם הם מסוגלים להתחרות בשוק?
5.האם קיימת תוכנית שיווק הגיונית ושקופה אשר אינה כוללת תשלומים חודשיים המחייבים את המשווק לרכוש מוצרים כל חודש?
 
אלו הן "שאלות המפתח" כדי לזהות האם מדובר בפירמידה או בחברה לגיטימית.
בכדי לקבל תשובה לשאלות, קבעתי פגישה עם יזם והוגה רעיון האפליקציות מר שגיב קורן, במשרדי החברה הממוקמים בתל אביב. 
 
אז מה עושה אפליקציית טודובום? 
"אפליקציית טודובום מחברת בין ספקים גדולים במשק הישראלי, אשר מעוניינים לרכוש לידים (לקוחות מתעניינים) ובין מאות משווקים אשר מנצלים את הרשתות החברתיות כדי לייצר אותם.
 
אני אסביר. בוא נניח ויש לך חשבון פייסבוק, דרך אפליקציית טודובום תהייה לך האופציה לבחור קמפיין פרסומי מבין עשרות קמפיינים של חברות מובילות במשק הישראלי (סלולר, מכללות , כבלים וכו). ברגע שהעלת פוסט פרסומי ולקוח מעוניין להשאיר את פרטיו, לזה קוראים בשפה המקצועית "ליד". דרך האפליקציה שלנו הליד – דהיינו פרטיו של אותו לקוח מתעניין, עוברים אל אותה חברה, זו משלמת לטודובום עבור אותו ליד וטודובום משלמת למשווק אשר יצר את אותו ליד. כך נוצר מצב שבו כולם מרוויחים" טוען שגיב . 
 
ומה ההבדל בין אפליקציית טודובום לבין אפליקציית פינדרלה? 
"אפליקציית פינדלה עובדת על אותו עיקרון, כשההבדל העיקרי הוא שהליד, אינו נקנה רק על ידי חברות גדולות, אלא באפשרותו של כל עסק קטן או בינוני, שהתחבר לאפליקציה לרכוש את אותו ליד בתשלום סמלי. 
לדוגמא, לקוח נכנס לאפליקציה ומחפש מוביל, הבקשה שלו עוברת אל מאות מובילים שנרשמו  לאפליקציה ובמידה ומוביל מעוניין לקבל את פרטי הקשר ולהתחבר עם אותו לקוח, הוא ישלם לנו עבור החיבור שביצענו" עבורו", מסביר קורן.
 
האם בתמורה לכסף הרוכש מקבל מוצר או שירותים אמיתיים?
"נתחיל מזה שהאופציה הבסיסית, בכדי להיות משווק אצלינו בטודובום, היא חינמית. כל מי שיש ברשותו חשבונות ברשתות חברתיות, יכול להיכנס לאתר שלנו www.todoboom.co.il  , להירשם בחינם ולהתחיל ולייצר הכנסה מהנייד. 
כמו בכל חברה יש לנו מודל עסקי המאפשר למשווק לשדרג את המערכת בתשלום. כנגד שדרוג זה אנו מספקים עבורו מערכת "רחבה" יותר ועשרות של שירותים נוספים אשר אפרט בהמשך. אין עוררין על כך שמדובר במוצר ושירותים ברי קיימא אותם רוכש, מבחירה, המשווק" , מחייך קורן.
 
האם העמלות, אותם מרוויחים המשווקים, נובעות מרכישה או מכירת מוצרים?
"העמלות של המשווקים נוצרות בעקבות מכירה של אותם לידים, אשר נוצרו על ידיהם, לעסקים. "ליד", אף על פי שמדובר במוצר וירטואלי, הוא מוצר לכל דבר. גוגל , פייסבוק ועוד חברות ענק רבות מרוויחות את כספן מייצור לידים ומכירתם לבעלי העסקים ולכן בעולם הדיגיטלי, לידים נחשבים כמוצר ואותו משווק, אשר מרוויח מכל ליד שנוצר ונמכר, מרוויח אך ורק ממכירת מוצר ולא מצירוף משווקים נוספים "תחתיו" כפי שנהוג בחברות אחרות" .
 
האם קיימים  ליווי ותמיכה מלאים מצד החברה עצמה? 
"הצלחת לגעת כאן בנקודה רגישה", אומר קורן. "כמי שמוביל את הפרוייקט המדהים הזה אחד העקרונות החשובים בעיני, הוא לתת לשותף אשר השקיע ממיטב כספו, תמורה הולמת להשקעה שלו. החברה מספקת לשותף אפשרות להשתמש במשרדים הפרוסים ב- 6 נקודות ברחבי ישראל, פגישות עם אנשי מקצוע מומחים בתחום, אנו מקיימים אחת לשבוע ערב צוות בו המשווק מקבל ידע וכלים כיצד להשתפר, אנו מעניקים לו כניסה חינמית לכנסים שהחברה עורכת בהם משתתפים יזמים מובילים המעניקים ממשנתם וניסיונם העשיר. המשווק מקבל הדרכות שוטפות, קורסים דיגיטליים ופרונטליים ולמעשה אנחנו "עוטפים" אותו בידע, כלים והדרכות על מנת לקצר עבורו את הדרך  להצלחה". 
 
האם המחירים של מוצרי החברה סבירים והאם הם מסוגלים להתחרות בשוק?
"כבר היום, נחשבת טודובום, לאחת מהחברות הגדולות בישראל לייצור לידים. החברה משתפת פעולה עם רוב החברות הגדולות במשק הישראלי ומצליחה לגדול באופן עקבי, זאת כיוון שהמחירים שלנו הם מהאטרקטיביים בשוק הישראלי. בפינדרלה כל ליד מחושב על ידי מספר קריטריונים לדוגמא : כמה תחרות יש בתחום, מה גובה העסקה הממוצעת בתחום, עד כמה "עמוק" הליד – זאת אומרת כמה פרטים מילא הלקוח, למתי צפויה העסקה ועוד מספר משתנים. 
האינטרס שלנו ושל בעלי העסקים הוא זהה. אם מחיר הליד יהיה גבוה מידי הם יינטשו את האפליקציה ולכן התפקיד שלנו הוא "לשמור" על בעלי העסקים ולהציע מחירים סופר אטרקטיביים עבור בעלי העסקים הלוקחים באפליקציה חלק" , גורס שגיב .
 
האם קיימת תוכנית שיווק הגיונית ושקופה אשר אינה כוללת תשלומים חודשיים שמחייבים את המשווק לרכוש מוצרים כל חודש? 
"בטודובום ופינדרלה לא בעל העסק, לא המשווק ולא הלקוח מחויבים לבצע פעולה חודשית כלשהיא של רכישה, על מנת לקחת חלק פעיל במיזם.
הלקוח, אשר מחפש שירותים כאלה ואחרים, יכול להשתמש באפליקציה בכל תדירות אשר יחפוץ, ללא התחייבות מצידו.

בעל העסק, הוא מחליט מה כמות הלידים אותה הוא מעוניין לרכוש בכל חודש וגם אם עברו חודשים בהם הוא החליט שלא לרכוש לידים, עדיין באפשרותו לחזור בכל רגע נתון "למשחק" ולרכוש לידים של לקוחות מתעניינים.

המשווק, בין אם בחר באפשרות החינמית או בין שהחליט לשדרג בתשלום, אין לו שום עלות או התחייבות חודשית והוא אינו מתחייב לרכוש מוצר או שירות על בסיס חודשי בכדי להישאר משווק. המיזם שלנו הוא נקי ושקוף – זאת דרך חיים", מציין קורן.

 אז לאחר שבדקתי את אמיתות הדברים, את המוצרים , את שיתופי הפעולה ו"נכנסתי לציציות" של אפליקציות פינדרלה וטודובום אני יכול להגיד בלב שלם שמדובר בשיווק לגיטימי המסתמך על עמלות אישיות, מוצר מעולה וקונספט מנצח. כמו בכל השקעה יש סיכון ולכן מי שבחר להשקיע מכספו או זמנו, צריך להחליט מה הסיכון ומה הסיכוי ולקחת החלטה מושכלת, אך באותה נשימה, יכול ללכת לישון טוב בלילה בידיעה שמדובר בחברה מסודרת ובשיטת שיווק לגיטימית לחלוטין.