כבוד: ההיסטוריה של ישראל באולימפיאדות ארוכה ולמעשה מתחילה ממש משנותיה הראשונות כמדינה צעירה באולימפיאדת הלסינקי בשנת 1952, מאז ישראל משתתפת באופן קבוע במשחקים האולימפיים. יחד עם זאת, ההישגים המשמעותיים הגיעו רק כעבור 40 שנה, באולימפיאדת ברצלונה בשנת 1992, אז יעל ארד זכתה במדליית כסף ופתחה את השער למדליות נוספות לאחר מכן. עד היום זכתה ישראל ב-9 מדליות במשחקים האולימפיים - מדליית זהב אחת, מדליית כסף אחת ו-7 מדליות ארד. מתוך 9 המדליות הישראליות, לא פחות מ-5 מהן הושגו בתחום הג'ודו, ביניהן שתיים רק באולימפיאדה הנוכחית.



זו רשימת המדליסטים, לפי סדר כרונולוגי: 

יעל ארד – מדליית כסף 

באולימפיאדת ברצלונה (1992) נעשתה היסטוריה כאשר יעל ארד זכתה במשחקים האולימפיים במדליה הראשונה אי פעם עבור ישראל. ארד, אז בת 25, התמודדה בענף הג'ודו עד משקל 61 ק"ג וזכתה על אף שעברה ניתוח בברך מספר חודשים לפני כן. מדליה זו היא גם מדליית הכסף היחידה עד כה שיש לישראל. ארד פרשה מספורט בגיל 29, ארבע שנים לאחר הזכייה הגדולה. באותה תקופה התחילה ארד לאמן וכמאמנת ג'ודו הובילה לאולימפיאדת סידני (2000) את הנציגה הישראלית אורית בר און. לאחר מכן עזבה את עולם הספורט ועברה להתמחות בעולם הילדים: כיהנה כמנכ"לית בחברה לשיווק מוצרי איסוף לילדים ובשנת 2011 מונתה ליו"ר חברה המציעה עולם וירטואלי לילדים. בתור המדליסטית הראשונה, ניסתה ארד לחזות את האולימפיאדה הנוכחית בריו וטענה כי "מדליה אחת תהיה וואו, שתי מדליות יהיו נס." נכון לכתיבת שורות אלו, המשלחת הישראלית בריו חוזרת כבר עם 2 מדליות הביתה. 



קבלת פנים ממלכתית ליעל ארד ואורן סמדג'ה. צילום: זיו קורן, לע"מ
קבלת פנים ממלכתית ליעל ארד ואורן סמדג'ה. צילום: זיו קורן, לע"מ


אורן סמדג'ה - מדליית ארד

יום לאחר זכייתה של יעל ארד, הצליח להביא סמדג'ה הישג נוסף באולימפיאדת ברצלונה, כאשר התחרה אף הוא בענף הג'ודו. סמדג'ה, אז בן 22, השתתף בקטגוריה של עד 71 ק"ג והיה לגבר הישראלי הראשון שזוכה במדליה במשחקים האולימפיים. הישג בולט נוסף בקריירה של סמדג'ה קרה ממש בסוף השבוע האחרון, כאשר זכה אורי ששון, אותו אימן, במדליית ארד. כבר בעבר סיפר סמדג'ה שהוא, בתור מאמן, בונה על הטווח הארוך ושם כמטרה עיקרית את ריו 2016. זכייתו של ששון תזכה את סמדג'ה ב-125 אלף שקלים. לאחר זכייתו של ששון החל גל שמועות בנוגע לפרישה של סמדג'ה שלבסוף הודיע לתקשורת: "אני לא פורש, אני לוקח זמן לנוח".



הישג כפול, כמתחרה וכמאמן. אורן סמדג'ה. צילום: אריאל בשור
הישג כפול, כמתחרה וכמאמן. אורן סמדג'ה. צילום: אריאל בשור


גל פרידמן – מדליית ארד 

באולימפיאדת אטלנטה (1996) פרידמן זכה בענף הגלישה בגלשני מיסטרל, ענף ימי המורכב מגלישה ושייט, שהיה באותה עת רק בן 21. מדליה זו הייתה היחידה שהתווספה לאוסף מדליות המשחקים האולימפיים של ישראל באולימפיאדת אטלנטה ובזכות פרידמן הייתה זו אולימפיאדה שנייה ברציפות שנציג ישראל זוכה במדליה. באותה עת, פרידמן עוד לא ידע שההישג הגדול ביותר שלו ולמעשה של המדינה כולה במשחקים האולימפיים עוד ניצב לו בעתיד - מדליית זהב.


מיכאל קלגנוב – מדליית ארד 

באולימפיאדת סידני (2000), ביום האחרון של המשחקים, זכה קלנגוב בחתירת קייאק במקצה של 500 מטר. קלגנוב, אז בן 26, היה הנציג הישראלי היחיד שזכה במדליה באולימפיאדה זו ובזכותו נשמר רצף האולימפיאדות בהן הושגה מדליה לישראל. עתידו הצפוי של האלוף האולימפי מעיד על המצב העגום של הספורט הישראלי: בשנת 2013 החל לעבוד כחבר מועצה בעיריית טבריה כממונה על תחום הקליטה והספורט הימי בעיר. לפני כשנה הודיע כי בעקבות הקושי למצוא עבודה בישראל, הוא עובר לגרמניה לעבוד כמאמן במועדון קיאקים.


גל פרידמן – מדליית זהב 

באולימפיאדת אתונה (2004), זכה פרידמן פעם נוספת במדליה אולימפית, מה שנרשם כהישג המשמעותי ביותר עד כה לישראל במשחקים האולימפיים - מדליית זהב. את ההישג העצום הביא באותו ענף שזכה בו גם לראשונה - גלישה בגלשני מיסטרל. בכך, נרשם פרידמן כישראלי היחיד שהצליח לזכות בשתי מדליות אולימפיות. בזכות הישגיו נכנס להיכל התהילה של הספורט הישראלי במכון וינגייט ובמאי 2013 מונה למאמן נבחרת גלישת הרוח של ישראל. פרידמן החל לאמן את הנציגה האולימפית של ישראל לאולימפיאדת הנוכחית, מעיין דוידוביץ', אך חודשים ספורים לפני האולימפיאדה הפרידו כוחות ודוידוביץ' לקחה כמאמנת את אולגה מסטלביץ'.



גל פרידמן עם מדליית הזהב. צילום: עדי אבישי
גל פרידמן עם מדליית הזהב. צילום: עדי אבישי


אריק זאבי – מדליית ארד 

הישג נוסף באולימפיאדת אתונה (2004) היה בתחום הג'ודו, כאשר זאבי, שהתחרה במקצה של עד 100 ק"ג, זכה במדליית ארד הרביעית במספר לישראל, בהיותו בן 27. זאבי פרש מעולם הג'ודו מספר חודשים לאחר האכזבה בשנת 2012 כאשר ייצג את ישראל באולימפיאדת לונדון (2012) והפסיד בקרב הנמשך פחות מדקה, בסופו פרץ בבכי. בשנת 2012 כיכב זאבי בקמפיין מטה "כחול-לבן" המעודד קניית תוצרת ישראלית ובשנת 2013, נבחר זאבי כפרזנטור לרשת "הקאנטרי".


שחר צוברי – מדליית ארד 

באולימפיאדת בייג'ינג (2008) זכה צוברי בענף הימי גלישת רוח. צוברי, אז בן 22, היה הנציג הישראלי היחיד שזכה במדליה באולימפיאדה זו. כיום צוברי מתקשה לשחזר את הישגיו. באולימפיאדה הנוכחית בריו הוא מדורג במקום 16, אך חשוב לציין שעצם העפלתו למשחקים האולימפיים היא הישג, זאת מכיוון שיש תקן רק לשייט ישראלי אחד מכל דגם. לצוברי היסטוריה אישית עם המשחקים האולימפיים: דודו, גד צוברי, הוא מתאבק אולימפי שייצג את ישראל באולימפיאדת מינכן (1972) הטרגית עבור ישראל. המתאבק נלקח כבן ערובה, אך הצליח להימלט וכך ניצלו חייו.


ירדן ג'רבי – מדליית ארד 

לאחר 8 שנים רצופות בהן אף נציג ישראלי לא זכה במדליה אולימפית, עשתה זאת ג'רבי ראשונה באולימפיאדה הנוכחית בריו. ג'רבי, בת ה-27, החזירה את הספורט הישראלי למסלולו וזכתה בענף הג'ודו במשקל של עד 63 ק"ג. על ההישג תזכה ג'רבי בסכום של כ-250 אלף שקלים. מאמנה, שני הרשקו, שהורחק מהקרב מכיוון שהתערב יתר על המידה, יקבל בשל זכייתה כ-125 אלף שקלים. ג'רבי צפויה לחזור מחר (שני) לארץ ובפוסט בפייסבוק קראה לציבור לבוא לקבל את פני נבחרת הג'ודו: "מדינה יקרה, אורי ,חבריי המשלחת ואני נוחתים ביום שני הקרוב בשעה 23:00...נתראה?".



ג'רבי אחרי הזכייה. צילום: רויטרס
ג'רבי אחרי הזכייה. צילום: רויטרס


אורי ששון – מדליית ארד 

מספר ימים בלבד לאחר זכייתה של ג'רבי, נרשם בסוף השבוע האחרון הישג נוסף למדינה כאשר ששון, שהתחרה אף הוא בענף הג'ודו, זכה במקצה של מעל 100 ק"ג במדליית ארד השנייה באולימפיאדה זו. בעקבות זכייתו, הפכה ישראל למעצמת ג'ודו ונכון לכעת רוב המדליות האולימפיות שלה הן מתחום זה. ששון בן ה-26 יקבל על זכייתו 250 אלף שקלים ומאמנו, אורן סמדג'ה, אשר זכה בהישג זהה לפני 24 שנים באולימפיאדת ברצלונה, יקבל על הזכייה של ששון כ-125 אלף שקלים.



אורי ששון עם המדליה. צילום: גטי אימג'ס
אורי ששון עם המדליה. צילום: גטי אימג'ס