החיפוש אחר מסגרת לילדים בקיץ הפך השנה סוער במיוחד בעקבות מחאת ההורים שפרצה ברחבי הארץ סביב מחיריהן הגבוהים של הקייטנות. בעקבות המחאה הודיעו כבר רשויות רבות כי יוזילו את עלות הקייטנות בתחומן. אז כמה עולות הקייטנות למעשה?  



מבדיקה שערכנו אפשר לראות שקייטנות שמספקות הרשויות המקומיות זולות יותר מהקייטנות הפרטיות ומחיריהן ינועו בין 1000 ל2,500 ש"ח. כמו כן ההסתדרות הודיעה כי תקיים קייטנות מוזלות, לכלל הציבור ולא רק לילדי חברי ההסתדרות ואף הודיעה כי תגבה מחירים הנמוכים ב-15% מהקייטנות העירוניות.



"ההסתדרות היא קודם כל תנועה חברתית ועל כן אחד מתפקידיה המרכזיים היא לדאוג לשמירת ההגינות כלפי העובדים, גם בהיותם אנשי משפחה. הצורך נולד מהשטח ומתוך מאבק חברתי אמיתי של הורים עובדים אשר קורסים תחת הנטל. גם אם הקייטנות שתפעיל ההסתדרות, לא יצליחו לענות על הביקוש הרב, אני רואה בכך צעד משמעותי בדרך לפתרון ומקווה שגופים רבים, ציבוריים ופרטיים כאחד, ינהגו באופן דומה ויצטרפו ליוזמה", מסר יושב ראש ההסתדרות, אבי ניסנקורן. 



מיזם הקייטנות יופעל בתקופת הקיץ בשני מחזורים, בערים הבאות: באר שבע, קריית אתא, חולון, ראשון לציון, רעננה, בת-ים ונס ציונה.



לעומת זאת, מחירי הקייטנות הפרטיות יכולים להגיע לאלפי שקלים, אך מספקים חוויות שונות ומגוונות יותר. רוב הקייטנות הפרטיות סובבות סביב נושא מוגדר, כגון קייטנת מוזיקה, קייטנות שפה ואפילו פעילויות כמו קייטנות שייט, פיתוח אפליקציות ולוליינות.  מחירי קייטנות אלו מתחילים בדומה לקייטנות העירוניות, אך יכולים להגיע אף לעשרות אלפי שקלים, מצד שני חלקן מספקות שעות רבות יותר מאשר הקייטנות העירוניות, לינה ואף חלקן נערכות בחוץ לארץ.



מאחורי מחאת הקייטנות


כזכור, ב־2014 הכריז שר החינוך לשעבר שי פירון על קיצור החופש הגדול בשלושה שבועות באמצעות קייטנות מסובסדות לילדי בית הספר היסודי בעלות של 450 שקל. "בית הספר של החופש הגדול", קראו לתוכנית, שבשלב הראשון הקיפה את ילדי כיתות א'־ב' והייתה אמורה להתרחב השנה גם לכיתות ג' וד'. אולם שר החינוך הנוכחי נפתלי בנט החליט לבטל את התוכנית בעקבות קיצוץ בתקציב המשרד.



לאחרונה כאמור פרצה סביב עלותן הגבוהה של הקייטנות מחאת הורים, שהלכה והתגברה ואף הגיעה בשבוע שעבר לדיון בוועדת החינוך של הכנסת. בסיום הדיון, שיזמו ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) וח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) קראה הוועדה לשר החינוך להמשיך את תוכנית "בית הספר של החופש הגדול" ולהחילה גם על כיתות ג'־ד'.



ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לקראת שנת הלימודים הנוכחית נאלץ המשרד להתמודד עם קיצוץ בסכום של 800 מיליון שקל. שר החינוך החליט להוסיף סייעת שנייה לכל גני הילדים בגילי 3־4, להקטין את הצפיפות בכיתות ולהציל את לימודי המתמטיקה, בסכום כולל של כמיליארד שקלים. בחופשת הקיץ הקרובה ילדי כיתות א׳ וב׳ יוכלו ליהנות ממסגרת חינוכית בעלות בסיסית בלבד. בשדרות וביישובי עוטף עזה יסבסד המשרד פעילויות מהגן עד כיתה ו', ואנו תקווה שנוכל להרחיב את הפרויקט החשוב הזה בשנה הבאה לכל ילדי ישראל”.