אצל כמה מאיתנו הילדים נרדמים מול הטלוויזיה או מול מסך אחר? אם הרמתם יד, אז אתם פוגעים באיכות החיים של הילדים.

חוקרים קנדים גילו במחקר של מעל 700 ילדים, שלכמעט 70% מהילדים יש בעיות שינה או הירדמות. מעל שליש מההורים שלהם מספקים להם תרופות, בעיקר כאלו המכילות מלטונין, בניסיון להקל עליהם. וזה עוזר. הבעיה היא שמעולם לא נערך מחקר בנוגע להשפעות ארוכות טווח אצל ילדים הנוטלים מלטונין.הנושא של בעיות שינה והירדמות אצל ילדים היה ידוע, אך המחקר הקנדי מיקד את הבעיות בתחום.

מלטונין הוא הורמון המופרש באופן טבעי בגוף כשמתחיל להחשיך. מדובר בסם הרגעה המשרה שינה. אז למה צריך תרופות מלטונין? כי יש יותר מדי אור.


כשילד משחק במשחקי מחשב לפני השינה, האדרנלין והמתח הממלא את גוף הילדים מורידים את האפקטיביות של המלטונין להשריית שינה ואף מפחיתים את היצור שלו.


כשילד צופה בטלוויזיה או בטאבלט לפני השינה, האור המופק מהמסכים מונעים מהמוח שלו להבין שחשוך בחוץ, ואז המלטונין לא מופרש באופן טבעי.


שעה קבועה לשינה יכולה לעזור. צילום ING

חוקרים רבים בעולם סבורים שזו הסיבה לעליה המדאיגה בבעיות שינה והירדמות אצל ילדים.
החוקרים מדגישים שילדים שלא ישנים טוב לא מתפקדים כמו שצריך במשך היום; רמת הלימודים יורדת, מופיעות בעיות התנהגות ועוד.
חוקרים אחרים מאוסטרליה אף מצאו שישנם ילדים שאובחנו לא כראוי כשהגדירו אותם בתור בעלי הפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD) כשבעצם היו להם המון בעיות שינה והירדמות. הם תומכים בהסדרת שינה טובה לאורך זמן אצל הילד כדי לבחון האם הילד באמת סובל מ-ADHD ולא מתופעות לוואי של בעיות שינה והירדמות.

החוקרים אומרים שהעדיפות היא לפתור את בעיות השינה וההירדמות בעזרת טיפולים ולא בעזרת תרופות והם גם פרסמו רשימת טיפים לעזרה. הנה:

1. קביעת זמן קבוע לשינה. ילדים שנרדמו לפני השעה 9 בערב, נטו להירדם מהר יותר ולזמן ארוך יותר.

2. בצעו תהליך קבוע לפני השינה; קבוע בצעדים אותם אתם מבצעים וקבוע בזמן שלוקח לבצע אותם.

3. סיפור לפני שינה הוא חלק חשוב בתהליך ההירדמות. אבל חשוב שהסיפור יהיה בספר מעמודי נייר ולא ממכשיר דיגיטלי (זוכרים? אור?).

4. העדיפות היא שילדים יירדמו במיטה שלהם. מחקרים הראו שילדים הקמים במקום אחר מאיפה שהם נרדמו, מתעוררים בצורה לא נכונה למוח, כלומר נכנסים למצב ערנות מהר מדי.

5. אל תתנו לילדים קפאין או שוקולדים כמה שעות לפני שינה. לא חצי שעה או שעה, אלא כמה שעות.

6. מסכים ומכשירים דיגיטלים נסגרים הרבה זמן לפני השינה. ה-ר-ב-ה  ז-מ-ן.

אל תיתנו להם להירדם מול מסך או לשחק משחקים מלאי פעילות לפני השינה. מדובר בפעילויות מעוררות ולא מרדימות ובמקביל מדכאות יצור של מלטונין.