אחד מכל שלושה קשישים בישראל נאלץ לוותר על צרכים חיוניים כגון מזון, תרופות וחימום בחורף עקב מצוקה כלכלית, כך עולה מסקר מיוחד שערכה הקרן לידידות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. הסקר מעלה תמונה מדאיגה של ויתור על הצרכים הבסיסיים ביותר בקרב מאות אלפי קשישים בישראל עקב מצוקה כלכלית. הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של 400 קשישים בני 65 ומעלה המהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו.



מנתוני הסקר עולה כי כחמישית מהקשישים בישראל (18%) מוותרים על חימום ביתם עקב קושי כלכלי; אחד מכל שישה מאזרחי ישראל הקשישים (16%) מוותר על צרכים בסיסיים חיוניים על מנת לעמוד בעלויות החימום; כל קשיש עשירי בישראל (12%) נאלץ לוותר על שימוש במים חמים לפחות שלושה ימים בשבוע מסיבות כלכליות; אחד משבעה קשישים מוותר על רכישת מזון, בעיקר מסיבות כלכליות; כל קשיש עשירי בישראל מוותר על טיפול רפואי או רכישת תרופות עקב אילוצים כלכליים; אחד מכל שבעה קשישים בישראל חשים בדידות בחיי היומיום.



החורף הקר ויוקר המחייה בישראל מותירים גם השנה אוכלוסיות שלמות תחת הנטל כלכלי גדול הכרוך בחימום הבית. האוכלוסייה הרגישה ביותר היא הקשישים מקבלי השלמת הכנסה אשר על פי הסקר, הכנסתם הדלה אינה מספיקה לכיסוי צרכיהם הבסיסיים והם נאלצים לבחור בין חימום ביתם לרכישת מזון, תרופות ומוצרי בסיס אחרים. 



נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, אמר עם פרסום תוצאות הסקר כי "מצוקתם האדירה של הקשישים בישראל היא קטסטרופה חברתית שיש לנהוג בה כבכל מצב חירום אחר. בעבור הקשישים ויתור על מזון, תרופות או חימום עשוי ואף מהווה לעיתים גזר דין מוות. בסקר השנה אנו רואים שיפור מסוים ביכולת של הקשישים לחמם את ביתם עקב ירידה משמעותית בתעריפי החשמל בשנתיים האחרונות אך בכל הקשור לוויתור על מזון ותרופות אין כל שיפור במצב כבר שנים רבות. בשמם של עשרות אלפי הקשישים העניים אותם הקרן מלווה במשך השנה אנו פונים לראש הממשלה ולשרי ממשלת ישראל בתחינה כי ינקטו בפעולה מידית לשיפור דרסטי במצבם של הקשישים ולא יסתפקו עוד בפעולות קוסמטיות בלבד".



הקרן לידידות קיימה את הסקר לרגל מבצע הסיוע השנתי "מחממים בידידות" שיחל השבוע ובמסגרתו יחולקו מענקי חימום ל-25 אלף קשישים סיעודיים נזקקים ב-100 ישובים ברחבי הארץ בהיקף כולל של כ-8.75 מיליון ש"ח. מקבלי הסיוע יהיו קשישים סיעודיים המתקיימים מקצבת זקנה בתוספת השלמת הכנסה. המענקים יחולקו באמצעות עובדי הרווחה ובאמצעות מאות מתנדבים אשר הקרן מגייסת בימים אלו ברשויות מקומיות אשר אינן נכללות ברשימת היישובים הקרים בהן מחולק מענק החימום לקשישים של הביטוח הלאומי.



הקרן לידידות מפעילה מערך ארצי של מתנדבים להפגת הבדידות וסיוע לקשישים. המעוניינים להצטרף ולקחת חלק בפעילויות סיוע לקשישים במהלך השנה, מוזמנים להיכנס לדף הפייסבוק של הקרן לידידות facebook.com/kerenyedidut או לשלוח מייל [email protected].