מלחמת פוקלנד בין ארגנטינה לבריטניה היתה יכולה להסתיים לגמרי אחרת. כזכור, האיים, שייכים לממלכה המאוחדת וממוקמים בדרום האוקיינוס האטלנטי, נמצאים במחלוקת חריפה בין לונדון לבואנוס איירס, שטוענת עד היום כי האיים שייכים לה. ב-1982 פלשה ארגנטינה, שנשלטה אז על ידי חונטה צבאית, לאיים, במטרה להחזיר אותם אליה. הבריטים הגיבו בעוצמה צבאית רבה ובסופה של המלחמה הצליחו לשמור על השליטה במקום.



כעת מסתבר שה-CIA, סוכנות הביון של ארצות הברית, תכננה להתערב במלחמה ודווקא לטובתה של ארגנטינה. על פי מסמכים סודיים שנחשפו בימים האחרונים, ארצות הברית רצתה להעביר את תושבי האיים לסקוטלנד ולתת את האיים לארגנטינה. ב-CIA טענו כי בריטניה ממעיטה בערך צבא ארגנטינה במלחמה שנערכה במרחק של כמעט 13,000 ק"מ מלונדון וביקשו לסיים את המלחמה מוקדם יותר.



על פי המסמכים, ההצעה שעתה אמורה להיות מוגשת לתושבי האיים, הנקראים בספרדית "מלווינאס", הברירה שלהן היתה לחזור לחופי בריטניה ולגור בסקוטלנד, או להפוך לאזרחים ארגנטינאים.



מסמך ה-CIA לפתרון למלחמת פוקלנד. צילום: ה-CIA
מסמך ה-CIA לפתרון למלחמת פוקלנד. צילום: ה-CIA



כותב התוכנית היה ראש מועצת המודיעין הלאומית, הנרי רואן, שמיען אותה ליועצו של הנשיא דאז, רונלד רייגן, פול וולפוביץ'. "למשך שלוש שנים, תושבי האיים יוכלו לשקול האם הם רוצים להישאר בבתיהם או לעבור לשטח שיפוט בריטי, בממלכה המאוחדת או בכל מקום אחר תחת ריבונות בריטית. אם יבחרו לעבור, הם יקבלו מענק של 100 אלף דולר.



"סביר להניח שרבים מהתושבים יראו בכך תמריץ מספק כדי לעזוב את האי, אולי לסקוטלנד, בה יש תנאים דומים לאיים", כתב רואן. הכסף, הוא הציע, ישולם על ידי ארגנטינה ובריטניה שווה בשווה.



מסמך ה-CIA לפתרון למלחמת פוקלנד. צילום: ה-CIA
מסמך ה-CIA לפתרון למלחמת פוקלנד. צילום: ה-CIA



בחודש שעבר הסכימו ממשלות שתי המדינות לזהות את גופותיהם של 123 חיילים שנהרגו במלחמה ונקברו באיי פוקלנד. שתי המדינות הסכימו גם להגדיל את מספר הטיסות לאיים המרוחקים.



לונדון רוצה לשפר את היחסים עם ארגנטינה מאז חילופי השלטון במדינה והיבחרו של מאוריסיו מאקרי, זאת למרות שבבואנוס איירס ממשיכים לטעון להעלות על האיים.



במסגרת המסמכים שהחיסון עליהם הוסר, נמצאו גם מבדקים שנערכו לאמן החושים הישראלי אורי גלר על ידי ה-CIA, על מנת לבדוק אם היכולות העל טבעיות שלו אמיתיות. על פי המסמכים, נראה כי גלר בהחלט הצליח להוכיח את יכולותיו למדעני סוכנות הביון.