מחקר חדש מצא עלייה מטרידה במספר המוצרים בעלי אופי אלים של לגו, אחת מחברות הצעצועים הפופולריות בעולם. לטענת החוקרים, מדובר בניסיון להשיג את תשומת לבם של הילדים בעידן הדיגיטלי של ימינו.



צוות חוקרים מאוניברסיטת קנטרברי בניו זילנד מצא כי חלה עלייה של 19% בצעצועים האלימים בקטלוג של לגו בשנים 1978־2014. כיום כ־40% מכלל הקטלוג מכיל סוג מסוים של אלימות, וב־30% מהערכות יש לפחות כלי נשק אחד.



"המוצרים של חברת לגו אינם תמימים כפי שהם נהגו להיות", טען החוקר הראשי, כריסטוף ברטנק, "נראה שהאלימות במוצרים של לגו עברה את השלב של משחק הוגן. במיוחד חלה עלייה לאורך השנים בתסריטים שכוללים ירי והתנהגות מאיימת".



לפי החוקרים, מדובר בניסיון של יצרניות הצעצועים - שלגו נחשבת למובילה שבהן - להתמודד על תשומת לבם של הילדים הנחשפים לאלימות גוברת במשחקי מחשב ובסרטים. "יצרניות הצעצועים במרוץ חימוש מטפורי על מוצרים חדשים", נכתב במאמר, "במרוץ הזה הן לא מתמודדות רק מול יצרניות אחרות אלא גם עם הטלוויזיה ומשחקי מחשב, שנעשו אלימים יותר עם השנים".



ברטנק לא הסתיר את ביקורתו על חברת הצעצועים הדנית, שמדיניותה קובעת כי המוצרים צריכים להרתיע משימוש באלימות. "חברת לגו טוענת לעתים קרובות שהאלימות שבמוצריה היא במסגרת הומוריסטית, אבל התוצאות מראות שהומור הוא הסביבה הכי פחות סבירה", אמר, "פגיעה חומרית היא התוצאה השכיחה ביותר של מעשים אלימים, שאחריהם יש פגיעה עדינה יותר או פציעות".



ראש מערך השיווק של לגו באוסטרליה ובניו זילנד, טרוי טיילור, הגן על התנהלות החברה וטען כי "משחקי עימות מהווים חלק טבעי מהתפתחותו של ילד. הסיבה לשימוש בכלי נשק ובסכסוך חייבת להיות מבוססת על המטרה הנרחבת בתוך עלילה שלמה, לדוגמה מאבק להציל את העולם. יש שימוש בפנטזיה או בכלי נשק בלתי מציאותיים בשביל עימותים בין בני אדם ומוטנטים, יצורים או חייזרים".