אחרי שייעץ לבנימין נתניהו, לאיל התקשורת סטיב פורבס שהתמודד במרוץ לנשיאות ארצות הברית, למועמדים פוליטיים מהימין האמריקאי ואפילו לנתן שרנסקי - הגיע ג'ואל רוזנברג למסקנה שיועץ פוליטי ממולח ומוביל בתחומו הוא לא יהיה. כעבור זמן קצר התיישב רוזנברג, נוצרי אוונגליסטי אוהב ישו ואוהב יהודים, לכתוב ספרי מתח פוליטיים. אחרי עשור, הספרים שלו, שבכולם מופיעים תרחישי אימה ונבואות זעם - למשל רצח עם באמצעות נשק כימי המוחזק על ידי דאע"ש או ראש ממשלת ישראל שאינו מאזין לעצת נשיא אמריקאי ומוביל מלחמת מנע נגד איראן - הפכו לרבי מכר.



לפני שבוע וחצי היה רוזנברג אחד הדוברים הראשיים ב"ועידת מנהיגי ירושלים", כינוס של ארגונים שמרנים וימניים שאליו הגיעו מנהיגים פוליטיים אירופים. הוועידה, שאורגנה בין השאר על ידי הארגון האמריקאי Heritage Foundation, עסקה באיומים הביטחוניים על מדינות דמוקרטיות. השר נפתלי בנט (הבית היהודי) וחברי הכנסת יואב קיש, צחי הנגבי ואבי דיכטר, כולם מהליכוד, היו בין הדוברים.



כמי שהיה יועץ פוליטי למתמודדים רפובליקנים, לרוזנברג יש מה לומר על המרוץ הרפובליקני המרתק לנשיאות בארצות הברית, שבו משתתפים מועמדים ססגוניים כמו דונלד טראמפ או בן קרסון. "פגשתי את כולם״, רוזנברג מחייך. ״אני מכיר אותם״.



מי מתאים לדעתך לתפקיד?
״לא תתפסי אותי עונה על זה. רק אגיד שנשיא או נשיאת ארצות הברית הבאים צריכים להיות מוכנים ומזומנים לצאת למלחמה עם איראן, ומי שזה יהיה צריך להיות אדם עם ניסיון, חזון ותוכנית פעולה. לצערי, לחלק מן המועמדים כיום אין שום ניסיון. אני הייתי רוצה לדעת יותר טוב מה השקפת העולם שלהם על האזור שלנו, מה הם מבינים בנוגע לאיומים פה".



אז לפי הגישה הזו, אתה בוודאי תומך בהילרי קלינטון, שלה הניסיון הרב ביותר.
״לא, לא. צריך גם תוכנית פעולה וגם חזון. ניסיון לא מספיק. ואני מזכיר לך שקלינטון תמכה בהסכם הגרעין עם איראן, ההסכם שנתן לאיראן שתי דרכים להגיע לפצצת אטום. בין שהם ממלאים אחר ההסכם ובין שהם מרמים בנוגע אליו, הם בדרך לגרעין אטומי. ארצות הברית סידרה להם עסקה כדי להגיע לפצצה, והנשיא או הנשיאה הבאה צריכים להיות מוכנים לכך, ולחלקם אין שום מושג בתחום".




"ניסיון לא מספיק". קלינטון. צילום: רויטרס


"עזור לי להיות מועיל"


רוזנברג הוא אמריקאי שחי רוב חייו באזור וושינגטון הבירה, בן לאם נוצרייה ולאב יהודי אורתודוקסי שגילה את ישו בשנות ה־70. הוא חונך כנוצרי ובבגרותו הפך למאמין אדוק. ישו הוא אהבתו הגדולה, וכאשר הוא רוצה במהלך הראיון להמחיש מדוע אין להיצמד למועמד רפובליקני זה או אחר בשלב כה מוקדם במערכת הבחירות, הוא שולף את התנ"ך מהתיק, מריץ את הדפים עד לספר שמואל א׳ ומדגים באמצעות כתבי הקודש. "שמואל מגיע לבית לחם בלי שהוא יודע מי מבניו של ישי יהיה המלך הבא", מספר רוזנברג בהתרגשות. "שמואל לא מכיר את הנערים ואלוהים לא אומר לו מי הנער הנבחר. הוא מצביע על הבכור ואלוהים אומר לו: ׳לא, זה לא זה׳, הבא בתור, והוא ממשיך הלאה עד שמסתבר שדוד אפילו לא נמצא בחדר".



הנמשל של רוזנברג הוא שגם לגבי המרוץ הרפובליקני, כל האפשרויות עוד פתוחות. ״מי שייבחר יכול להיות גם מישהו מאמצע או תחתית הרשימה", הוא אומר. "צריך לחכות ולא להתרשם מן האנשים שמובילים עכשיו".



מה שרוזנברג לא מנסה כלל להסתיר הוא העובדה שהעצות הפוליטיות שלו, אי שם בשנות ה־90 ובראשית שנות האלפיים, לא היו מהמוצלחות. הוא עבד עבור מועמדים שמרנים ימנים ושימש יועץ בכיר בשני הקמפיינים לנשיאות של המתמודד הרפובליקני והנשיא והעורך הראשי של המגזין "פורבס", סטיב פורבס (1996 ו־2000). פורבס הפסיד בשני המקרים. הוא הספיק לייעץ גם לדמויות בכירות דאז מהמפלגה הרפובליקנית כמו ג'ק קמפ וג'ים בנט. בהמשך היה בצוות הייעוץ האמריקאי של נתן שרנסקי ובשלהי קריירת הייעוץ הפוליטי שלו, בספטמבר 2000, מיד אחרי כישלון שיחות קמפ דיוויד, כאשר בישראל ראש הממשלה היה אהוד ברק, גויס רוזנברג להיות בצוות הייעוץ הפוליטי של בנימין נתניהו, שניסה אז לחזור להתמודדות. שיטת הבחירה הישירה והעובדה שנתניהו לא היה חבר כנסת מנעו ממנו להתמודד, ואותו קמפיין היה קצר ימים.



"הייתי יועץ פוליטי בוושינגטון", מספר רוזנברג. "כל המועמדים שאיתם עבדתי כל הזמן הפסידו. נתן שרנסקי התפטר. ואז נתניהו שכר אותי עם צוות יועצים בוושינגטון. זה אמור היה להיות קמפיין קאמבק. התחלנו לתאם ראיונות בתקשורת האמריקאית, לעבוד על מאמרי דעה ועוד. ביבי היה חזק מאוד בסקרים. עבדנו איתו במשך כמה חודשים עד שהתברר שהוא לא יכול להתמודד. שרון ניצח בישראל, ואני ראיתי את עצמי שוב עם מועמד שלא מתרומם לשום מקום״.



אז החלטת לעזוב את הפוליטיקה?
״כן. הייתי יועץ כושל. בגיל 34 חברים שלמדו איתי בקולג׳ כבר החלו להתעשר, ואני ישבתי במשרד בוושינגטון וראיתי שאומנם אני לומד מהאנשים שאני מייעץ להם, אבל לא עושה עבורם הרבה. ישבתי וחשבתי עצמי: יש לי כבר שלושה ילדים, אני כושל. אמרתי: 'אלוהים, עזור לי להיות אדם מועיל'".



מה אלוהים אמר?
"כישלון אישי יכול להביא אדם למצב נפשי שבו התובנות שלו לגבי עצמו מתחדדות מאוד. אני למדתי מהאנשים שהכרתי, בהם דורי גולד ובנימין נתניהו, והגעתי למסקנה שבמקום להעביר את המסרים שלי ואת הגישות הפוליטיות שלי באמצעות ייעוץ, אני אכתוב אותם בספרי מתח. הידע הפוליטי יוכנס בעלילה ובדמויות. ספרות יפה במקום טורי דעה. התכנסתי בבית בווירג׳יניה וכתבתי מותחן פוליטי על טייסים מתאבדים שמבצעים מתקפת טרור קמיקזה ומרסקים את מטוסיהם לתוך שיירה נשיאותית הנוסעת בדנוור שבקולורדו. הדבר מוביל למלחמה בעיראק".



הפכת מיועץ פוליטי לנביא תנ"כי?
״את הספר כתבתי בינואר 2000, אבל לא פרסמתי אותו כי הסוכן הספרותי שלי ואני חשבנו שאין לזה ביקוש רב. ואז הגיעה מתקפת הטרור של 11 בספטמבר. המטוס השלישי המריא משדה התעופה ליד ביתי בווירג׳יניה, עבר מעל ראשי והתרסק לתוך הפנטגון, לא רחוק ממני. כמה חודשים לאחר מכן הנשיא בוש נאם את נאום מצב האומה השנתי, התייחס למדינות ציר הרשע והבנתי שגם עיראק הולכת להיות יעד. הסוכן שלי התקשר ואמר לי: 'ג'ואל, זה האות, אנחנו חייבים להוציא את הספר'. עברו עוד כמה חודשים ובנובמבר 2012, לפני חג ההודיה, הספר הראשון שלי, 'הג׳יהאד האחרון' (The Last Jihad), פורסם ונכנס מיד לרשימת רבי המכר".



איך הצלחת לנבא מה עומד לקרות?
״אנשים קוראים לי נוסטרדמוס המודרני. אבל אני לא ניסיתי לצפות את ההתרחשויות. חמישה חודשים לפני שארצות הברית נכנסה לעיראק, הספר שלי היה על המדפים והפך ללהיט גדול. ראיינו אותי במאות תחנות רדיו וכלי תקשורת. אנשים שאלו אותי: 'איך ידעת מראש?' אמרתי שזו ספרות, עלילה. אבל ההנחות בבסיס של הדמויות מבוססות על המציאות".



הנשיא ג׳ורג׳ בוש קרא את הספר שלך לפני הפלישה לעיראק?
"לא יודע. לא דיברתי איתו על הספר".



נתניהו קורא את הספרים שלך?
״אני חושב שאנשים בצוות שמקיף אותו קראו את הספרים. לו ולאנשיו יש דברים אמיתיים לעסוק בהם. למדתי מהפוליטיקאים כיצד מייצרים ומקבעים טיעון פוליטי. והיום אני יוצר ספרות ועלילה כדי להסביר לעולם את האמת".




אנשים בסביבתו קראו את הספרים. נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


מהי האמת?
״האמת היא שהאסלאם מגיע לאמריקה. למדתי זאת אצל נתניהו ושרנסקי. אפשר לראות כיום כיצד הרוע הולך וגובר. אנשים צריכים לקרוא על כך שהאסלאם הרדיקלי מגיע לתוך ארצות הברית. אנשים לא מתמודדים עם כך ברצינות. למעשה החשש הוא לא מהאסלאם הרדיקלי, אלא מהאסלאם האפוקליפטי, שנמצא כיום בשני מקומות: הרפובליקה האסלאמית של איראן ודאע"ש".



זו ההסברה החדשה?
״הספרות שלי אינה חלק מהסברה רשמית, אבל הספרים בהחלט ממלאים תפקיד של הסברה תרבותית. כתוצאה מהספרות והעלילות מזמינים אותי להרצות, לדבר בכלי תקשורת, לפתח את הנושאים. יש כיום שתי ישויות מדיניות – דאע"ש ואיראן - שמנהיגיהן מונעים על ידי תיאוריות של אחרית הימים. הם מאמינים שהמשיח יגיע יחד עם המלכות האסלאמית העולמית. זה לא האסלאם הרדיקלי 'הרגיל', אלא מעבר לכך, הדרך להביא את המשיח הנה באמצעות השמדה טוטלית של ישראל וארצות הברית".



יש בספריך ערבוב בין הדמיון למציאות, לא?
״אני מצטט בספרי את דבריהם של אנשי האסלאם האפוקליפטי. אני גם חוזר למה שהם אומרים במאמרים שלי. ואני בהחלט יוצר דמויות ותרחישים של מה שעומד לקרות ומתייחס למה שמנהיגי המערב לא מבינים. בספרים הקודמים שלי מופיע נשיא אמריקאי שלוחץ על ראש ממשלת ישראל להימנע ממלחמת מנע באיראן. ראש ממשלת ישראל הדמיוני שלי מבין שאין לו ברירה והוא יוצא למתקפה".



הדמות שלך מבוססת על נתניהו?
״במידה מסוימת כן, כי אנחנו יודעים כיום שהמתקפות נגד איראן עמדו על הפרק כמה פעמים. לפי מה שפורסם בתקשורת, לפחות שלוש פעמים ישראל תכננה לתקוף את איראן".



אבל נתניהו לא תקף, ולפי הפרסומים דווקא שר הביטחון לשעבר אהוד ברק הוא שלחץ לתקוף.
״נכון. זו דמות דמיונית, אולי ראש הממשלה בספר שלי הוא שילוב של נתניהו ואהוד ברק".



ישו ואני


גם בספרו החדש של רוזנברג, "המטרה השלישית" (The Third Target), המציאות מתערבבת בדמיון. ״עיתונאי 'הניו יורק טיימס' שומע שמועות על כך שדאעש השתלטו על מצבורי נשק כימי בסוריה והוא מחליט להיכנס לסוריה כדי לברר את האמת", מספר רוזנברג על עלילת הספר. "ביחד עם עיתונאי נוסף הם חושפים מזימה ענקית לרצח עם. בשלב הזה דאע"ש השתלטו כבר על שתי מדינות, עיראק וסוריה, והם בדרך לכבוש מדינה שלישית. העלילה מסתבכת".




"המטרה השלישית". צילום: יח"צ


לפני יותר משנה עבר רוזנברג עם משפחתו לישראל במטרה להפיץ את התורה האוונגליסטית. ״אני מצאתי את ישו", הוא אומר. "הייתי שמח אם כל מוסלמי, בודהיסט או יהודי בעולם יגלו את ישו כמוני. אם אוונגליסט אומר לך שאינו רוצה שאחרים יאמינו יחד איתו בישו, אז הוא אינו אומר את האמת. נסעתי בכל העולם כדי לדבר על אהבתי לישו. ישו שינה את חיי. אני לא מאמין בכפייה או הונאה, אבל בהחלט שמח שכולם ישמעו את הבשורה ויקבלו החלטה בנוגע לעצמם".



לדברי רוזנברג, הוא חש קרבה רבה למדינת ישראל. ״אני קשור לישראל משנות ה־90", הוא אומר. "אני מגיע לביקורים כאן כל חיי, למדתי כאן חלק מהתואר. בחזון הנביא יחזקאל כתוב על שובם של גולי יהודה והשבטים ועל איחודם לתמיד. הנבואה שלו התחילה להתגשם, אבל לא כל היהודים חזרו עדיין. אני מגייס כסף לישראל ומביא לכאן אוונגליסטים, והשאיפה שלי היא שכל היהודים יחזרו. אני לא חש מאוים על ידי יהודים אורתודוקסים ואני יודע עד כמה החברה הישראלית היא מגוונת וסובלנית. יש כאן דמוקרטיה אמיתית וזו החוזקה של החברה הישראלית".