האירופים הכינו תוכנית אב תחבורתית כוללת ברחבי יהודה ושומרון וירושלים, וכל זאת מאחורי גבה של ישראל. זאב קם חשף הבוקר (רביעי) בכאן ב', כי האיחוד האירופי, יחד עם הפלסטינים, תוכנית כוללת לתחבורה ברחבי יהודה ושומרון כולל שטחי סי שבשליטה ישראלית, מזרח ירושלים ורצועת עזה, בלי לעדכן או לערב גורמים ישראלים כגון המנהל האזרחי או הממשלה. במסגרת התוכנית, שאמורה להימשך עד 2045, תכננו האירופאים במשך 18 חודשים הקמת תשתיות ענק, בהן רשתות כבישים, רכבות, נמלי תעופה וים.



יו"ר ועדת המשנה לאיו"ש מוטי יוגב (הבית היהודי), שהתוכנית האירופית נחשפה במהלך דיון בוועדה בראשותו על ידי המנהל האזרחי הסביר איך התגלתה התוכנית האירופית: "יזמתי תוכנית אב לתחבורה ביהודה ושומרון, ורציתי פרטים על הנעשה בצד הפלסטיני ואז הסתבר שיש להם כבר תוכנית אב משלהם שהאיחוד האירופי מתכנן בחוצפתו מאחורי גבנו, למען מדינה פלסטינית שלא הייתה ולא תהיה. אנחנו נשתמש בתוכנית לטובתנו".




שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, צילום: רויטרס
שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, צילום: רויטרס



"בעד ניתוק עזה מישראל, לא חיבורה"



שר התחבורה ישראל כץ הגיב גם הוא לתוכנית ואמר כי היא מוכרת לו כבר שנה, לאחר שהאירופאים הציגו אותה אך הביע את התנגדותו לה. "הבהרתי שעזה לא תתחבר עם יהודה ושומרון", והוסיף כי "כל התוכניות האלה על הנייר לא מקובלות לחלוטין. האירופאים ישרטטו ואנחנו נסלול ונקים".  בנוסף לכך התייחס השר לחיבור מסילת העמק לירדן ואמר כי ישראל מקיימת את המגעים שלנו עם מדינות האזור בעצמה.



"אני בעד ניתוק עזה לחלוטין מישראל, לתת להם מוצא לים, לא לחבר אותם לישראל או למקומות אחרים", הוסיף כץ בנוגע לרצועת עזה, והתייחס לניסיונות ההידברות עם חמאס. "אנחנו מתכנסים ודנים בביטחון ישראל, אנחנו נערכים לכל מצב ודיון אפשרי, כל הפעולות של מצרים והאו"ם זה עניין אחר. לא הייתי מסתמך על אמירות של אנשי חמאס שיכולים להפיץ דיסאינפורמציה".



"לא יהיה שום דבר עם מהות בלי החזרת גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, והאזרחים שנמצאים ברצועת עזה. הכל תלוי גם בכוח ההרתעה של ישראל. אנחנו צריכים ליצור קו גבול מול עזה, אני רוצה להביא למצב של הרתעה שהם לא מכתיבים לנו את המציאות", אמר השר והוסיף כי "העוצמה של צה"ל לא מרתיעה את עזה, עלינו לשנות את זה, הקו שאני מוביל ואני מקדם אותו שנים הוא ללכת למהלך של היפרדות אזרחית מעזה, ולהעביר את האחריות עליה לעולם, ולעבור מולה להתנהלות צבאית בלבד".



מהאיחוד האירופי נמסר בתגובה: "אנחנו לא זקוקים לאישור מישראל לגיבוש תכנית האב בנושא תחבורה, ולכן גם לא ביקשנו אישור כזה. הפרויקט לא כולל כרגע שום בנייה בפועל בשטחי c או בכלל. הפרויקט הוא חלק מהשקעה כוללת של האיחוד בפעילות השלטונית של הרשות הפלסטינית ובראייה עתידית לקראת הקמת מדינה פלסטינית".