אזהרה ישראלית: האיחוד האירופי איים היום (שלישי) על חברות אירופיות שאם לא יעשו עסקים עם איראן, כפי שארצות הברית דורשת, הן ייענשו על ידי האיחוד. הערב דווח ב"כאן 11" ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד, יוסי כהן, שוחחו עם מנהיגי אירופה והזהירו אותם כי הסנקציות האמריקאיות יבואו לידי ביטוי, ושאין להם ספק שהחברות האירופיות יבחרו ללכת עם ארצות הברית, ויפסיקו את המסחר עם איראן. האזהרה הגיעה לבריטניה, צרפת, בלגיה וגרמניה. ראש הממשלה וראש המוסד גם הזהירו "אל תעבדו עם איראן. 100 חברות כבר הפסיקו את העבודה שלהם באיראן, והמספר הזה צריך להאמיר".



הדברים באים בעקבות החלטה שהתקבלה היום על ידי שרי החוץ של המדינות החברות באיחוד האירופי, לפיה חברות אירופיות שיפסיקו לקיים עסקים עם איראן, בגלל הסנקציות האמריקאיות - ייענשו ידי הארגון. יועצת לאיחוד הגדירה את הדבר כ"ניסיון להגן על חברות אירופיות". היועצת, נטלי טוצ'י, הסבירה ב-BBC Radio 4 כי "המהלך נחוץ כדי לאותת, דיפלומטית, לאיראנים שהאירופאים רציניים בניסיונות השונים להצלת הסכם הגרעין".



עוד נמסר בהודעה כי האיחוד פיתח מנגנון המאפשר לעסקים אירופי שנפגעו - לתבוע את הממשל האמריקאי. עם זאת, הם מזהירים כי חברות שממשיכות לעשות עסקים עם איראן, ממשיכות להימצא בסכנה. 


כזכור, הבוקר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר כי הסנקציות שנכנסו לתוקף הלילה על איראן הן "החמורות שאי פעם הוטלו, ובנובמבר הן אף יוחמרו לדרגה גבוהה עוד יותר". לדבריו, "כל מי שעושה עסקים עם איראן לא יעשה עסקים עם ארה"ב. אני מבקש שלום עולמי, לא פחות מזה". בהודעה שפרסם טראמפ עם הטלת הסנקציות, הוא טען שמטרתן היא להפעיל "לחץ כלכלי מקסימלי", וכי הוא עדיין מוכן לפגוש ההנהגה האיראנית בכל עת שתבחר. "יש להבהיר למשטר האיראני שיש לו בחירה: או לשנות את האיומים ואת ההתנהגות המערערת ולהשתלב בכלכלה העולמית – או להמשיך בדרך של בידוד כלכלי", אמר הנשיא האמריקאי.
הסנקציות שנכנסו לתוקף הן איסור על מכירה או החזקה של שטרות אמריקאים בידי ממשלת איראן, איסור על מסחר במתכות שונות ועל ביצוע עסקאות במטבע האיראני וסנקציות נוספות. מדובר בסנקציות שהושעו במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב־2015. האמריקאים צפויים לחדש בנובמבר הקרוב שורה של סנקציות שעשויות גם לפגוע בתעשיית הנפט האיראנית.

על פי הדיווחים בארצות הברית, מצד אחד הממשל יהיה מוכן לתת פטורים למספר חברות בודדות בהמשך הדרך, ומבהירים כי המטרה היא לא החלפת המשטר, אלא רק הסכם גרעין חדש. באירופה מתכננים חקיקה על מנת לעזור לחברות שיינזקו מהחרם.
תושב איראן אמר ל"כאן": "הגענו למצב רע מאוד כאן באיראן. אנחנו אפילו לא יכולים להעריך איך יהיה המצב הכלכלי בעוד שבוע. אנחנו צריכים להפריש בין 40-30 אחוזים מהמשכורת בשביל מוצרי בסיס. המצב כאן קטסטרופלי".