במפלגת המחנה הציוני ממשיכות להישמע תגובות בעקבות דבריו של ח"כ זוהיר בהלול, שגם אתמול לא התנצל על דבריו לפיהם הפלסטיני שדקר חייל בחברון ונורה למוות אינו מחבל. הבוקר (ראשון) התייחס ח"כ איתן כבל לסערה שעוררו דבריו ואמר בראיון לגל"צ כי "זוהיר הוא זה שקבע כי הוא לא חלק מהמחנה הציוני. הדברים שהוא אמר בפירוש אינם עמדה של המפלגה. אני כאזרח ישראל לא מוכן בשום פנים ואופן לקבל עמדה מן הסוג הזה בתוך הבית שלי".

במהלך הראיון התבקש כבל להתייחס לדברים שאמרה ח"כ ציפי לבני בעבר, לפיהם לא כל מי שנלחם בחיילים נגד הכיבוש הוא טרוריסט. "קל לקחת דבר ממקום אחר מתקופה אחרת ומהקשר אחר ולעשות העתק הדבק. אני לא כל כך זוכר את ההקשר ההוא אך שוחחתי עם לבני ואין קשר בין שני הדברים", אמר הבוקר כבל. "חברי זוהיר הוא אמן המילים ויודע מה משמעותן, הוא בא מעולם הספורט אך לא שיחק קבוצתי וידע בפירוש שאמירה כזו עלולה לפגוע במחנה הציוני ולמרות זאת הוא העדיף לומר אותה מאשר 'המשכיל בעת ההיא יידום'".

"מצביעי המחנה הציוני אינם כאלה"

לשאלה האם לבהלול יש כרגע מקום במפלגה אחרי הדברים שאמר, ענה כבל: "זאת איננה שאלה כזו כי מבחינה משפטית הוא חלק מאיתנו. אינני מבקש להוציא אותו החוצה אך באמירה זו הוא קבע שהוא לא יכול להיות חלק מהמחנה הציוני. אין לזה משמעות מעשית זה לא שמחר בבוקר הוא לא יכול לבוא, כי הוא ח"כ שנבחר במסגרת בחירות למחנה הציוני. אתמול בשבת תרבות הוא אף חיזק את הדברים שאמר ולא חזר בו, אינני מוכן לקבל זאת. רוב חבריי לסיעה ורוב מצביעי המחנה אינם מחזיקים בעמדות כאלה. להזכירך, דברים מהסוג הזה קשורים לחלק מהמתקפה שעלתה לנו כנראה במנדט או שניים בבחירות האחרונות". לסיכום אמר כבל: "אני רוצה ללכת למען השלום כברת דרך ארוכה יותר מרבים, אבל ביטחונם של האזרחים חשוב יותר מהכל".

זוהיר בהלול. צילום: דוברות הכנסת

 

"אפילו ברמאללה לא היית מעז לומר את זה" 


כאמור, אמש התייחס בהלול לראשונה לסערה שעורר השבוע. במהלך אירוע שבת תרבות שהנחה בעכו אמר: "לפני 1948 היה כאן מנדט בריטי. האצ"ל, הלח"י וההגנה יצאו לרחובות אל מול חיילי המנדט כדי לחולל את מדינתם. מדוע לפלסטינים אסור?". כזכור, ח"כ בהלול עורר סערה כשסירב להגדיר את הפלסטיני מחברון שדקר חייל צה"ל ונורה למוות כמחבל. בהלול הסביר כי "המילה מחבל הופכת להיות כוללנית והופכת כל פלסטיני לכזה". בשל כך, זכה בהלול לגינויים מקיר לקיר כולל מיו"ר מפלגתו, יצחק הרצוג, ששוחח עמו ונזף בו.
 
האירוע נפתח בפנייתו של בהלול לאורח התוכנית, ח"כ אבי דיכטר: "היתה סערה במדינה - כולם תהו מה דעתכם על הצהרותיו של ח"כ זוהיר בהלול?". על כך השיב לו ח"כ דיכטר: "אתה יודע זוהיר, לא היית חושב לומר את הדברים שלך בפרלמנט המצרי בשום פנים ואופן. בפרלמנט הצרפתי גם לא היית מעז לומר אותם. כחבר בקונגרס גם בשום פנים ואופן לא. אתה יודע מה, ביני ובינך, אפילו ברמאללה לא היית מעז". על כך השיב לו בהלול: "נדמה לי שאהוד ברק אמר ב-1999 שאם היה פלסטיני הוא היה מחבל. ציפי לבני, עוד לפני שחברנו לתנועה ולמחנה הציוני, אמרה ב-2006 שלא כל מי שנלחם נגד החיילים הוא טרוריסט. למה התנפלתם על זוהיר ולא עליהם?".

בהלול הוסיף ואמר כי הוא מקיים הפרדה בין חיילים לאזרחים: "אמרתי שמי שפוגע באנשים חפים מפשע, שנכנס לבית שיש בו ילדים ונשים ישנים וקוטל את חייהם - אפשר לכנותו בכל הכינויים, כולל טרוריסט ומחבל - אבל חיילים? הם הסמן של הכיבוש. מה יעשה פלסטיני שכבר 49 שנה נאנק תחת עול הכיבוש, מקפח את חייו, מחפש את חירותו ועצמאותו ולא מקבל?", תהה חבר הכנסת והוסיף: "זה לא מותר לפלסטינים כדי להשיג את העניין הנשגב הזה? גם האצ"ל, הלח"י וההגנה יצאו לרחובות אל מול המנדט הבריטי וחייליו כדי לחולל את מדינתכם הנהדרת, אז למה לפלסטינים אסור?".