משה פייגלין מסתובב עם אקדח בכיס המכנסיים. “נשק זה דבר בסיסי", הוא מסביר. “משרד הפנים רצה להפחית את מספר נושאי הנשק. הודות לפעילות שלי בכנסת לעוד כמה עשרות אלפי אזרחים יש נשק בשעה הקשה הזאת. אם לא הייתי עומד על המשמר, מספרם של נושאי הנשק בתקופה הזאת היה יורד בחצי".
 
מצד שני, אולי היה פחות הרג.
“אם אדם שבא להרוג אותך מחוסל, הצלת הרבה נרצחים פוטנציאליים".
 

אתה היית מסוגל להרוג?
“אין לי ספק שכן. אדם שרוצה להרוג יהודים אני יכול להרוג אותו. מבחינה אישית, אני לא רוצה להרוג, אבל אם אין לי ברירה עדיף שאני אהיה זה שהורג".

גל הטרור הנוכחי מצא את פייגלין באוסטרליה, לשם נסע כדי להתרים כספים ולהקים שני סניפים של תנועתו החדשה “זהות". יותר מחצי שנה עברה מאז שעזב את הכנסת, ופייגלין עסוק בהקמתה של התנועה. הצטרפו אליה כבר אלף איש, וכנס היסוד שלה היה בתל אביב לפני כחודש. “אלף אנשים הגיעו רק מהפרסום בפייסבוק. יש סקרנות למסרים שלי. יש לי בפייסבוק 115 אלף עוקבים. בבוקר כתבתי משהו בפייסבוק ובתוך זמן קצר היו לי אלף לייקים, 44 אלף צפיות ו־300 תגובות". 
 
מלייקים, כידוע, אי אפשר לחיות, ובינתיים פייגלין מתפרנס מתרומות של מתפקדים לתנועה. “אין לי פנסיה מהכנסת, הייתי חבר כנסת רק קדנציה אחת, אני חי מתנועת זהות, מתגלגל. אספנו כבר 200 אלף שקל, כל מתפקד משלם 66 שקל שזה לא מעט ובכל זאת אנשים משלמים. אני מקים פה תנועה מ־66 שקל של האיש הקטן. אנחנו בונים את התנועה בציפורניים, זה אתגר עם הרבה קשיים, זה אתגר כלכלי והסברתי, יש כאן צורך בתעוזה רבה. זה לא יאיר לפיד שמקבל רוח גבית ונישא על גבי הפוליטיקלי קורקט".
 
די להתקפל

לאחרונה פייגלין פתח משרדים בתל אביב במטרה לצאת מהבייס הפוליטי שלו. מי שאולי מזוהה יותר מכל כזה שפתח את הסכר לעליית יהודים להר הבית אולי רוצה שהתל אביבים ייזכרו כי היה גם בעד מריחואנה רפואית והביע לא פעם עמדות ליברליות בליכוד. “יש לך פה אדם שהוא לא אידיוט לגמרי והוא מאמין בציבור התל אביבי", הוא אומר. “יש לי אמונה גדולה בדור הצעיר בתל אביב שרוצה בדיוק את מה שיש לי להציע. יש לי יהלומים ביד להציע לצעירים החילונים במרכז הארץ". 
 
הוא מקווה להגיע לעשרת אלפים מתפקדים עד סוף השנה, מטרת־העל היא מאה אלף מתפקדים ומשם השמיים הם הגבול, “אנחנו עשויים להיות ההפתעה של הבחירות הבאות, אני לא רוצה להיות סתם חבר כנסת אלא להנהיג את מדינת ישראל".
 
איך תנהיג את המדינה אם אפילו בליכוד לא רצו אותך?
“מי שלא רצה אותי זה נתניהו שהקשיתי על חייו. בדיעבד הוא עשה איתי חסד, משום שאני לא כבול לסדר היום של חבר כנסת, לא מבחינה מעשית ולא מבחינה רעיונית. המכשיר הזה שנקרא זהות שאנחנו בונים בקשיים כל כך גדולים הוא לא פוליטיקה של פרצופים אלא פוליטיקה של רעיונות. הפוליטיקה הישראלית היא פוליטיקה של פרצופים. תראי את ציפי לבני שמדלגת ממפלגה למפלגה, תראי כל מיני גנרלים שמשתחררים מהצבא ומתחילים לחפש מי מציע להם יותר. זו תופעה בזויה. אני עוסק ברעיונות ומייצר תשובה לאין מוצא".


"הקשיתי על חייו". נתניהו ופייגלין. צילום: פלאש 90
 
אתה מזוהה עם עלייה להר הבית, זה מייצר תשובה או מייצר אלימות?
“כשבן־גוריון הכריז על הקמת המדינה, הוא יצר פה מוקד של סכסוך ומלחמות אין קץ. יש כאן משהו בארץ הזאת שעובד הפוך. לארץ ישראל יש רציונליות משלה. פה אתה כפוף לרציונל שונה".
 
לך תגיד למשפחות של האנשים שנהרגו על רקע המהומות שפרצו בנושא הר הבית, שהרציונל בארץ שונה.
“ירושלים והמקדש זה לב האומה, ומי שלא מבין את זה לא מבין כלום. אני לא אצליח להסביר באופן רציונלי למה הר הבית, אבל לפעמים האנשים הכי לא רציונליים מתבררים כהכי רציונליים. הרציונליים לא האמינו שיהיו קטיושות על אשקלון, אני האמנתי בזה, אז מי היה רציונלי? הרציונליים או הלא רציונליים? אם אתה מנסה לברוח לרציונל שלא שייך לכאן, אתה גם מגורש מהעיר וגם אוכל את הדגים המסריחים. יכול להיות שלי ולאחרים דווקא הייתה הרציונליות הנכונה".


"מסירת הריבונות כאן תוביל למלחמה". המתחם הקדוש. צילום: גארט מילס, פלאש 90
 
ויכול להיות שלא. בזמן שטיילת באוסטרליה וראית מרחוק את ממדי האלימות לא אמרת לעצמך, אפילו לא לשבריר של שנייה, שאולי בכל זאת טעית, שהאי רציונליות שלך אולי רציונלית אצלך בראש אבל לא כל כך במציאות?
“אני רואה שמסירת הריבונות בהר הבית לווקף המוסלמי וההתקפלות בפני כל דרישה שלהם זה מה שמוביל למלחמה".

אין פשרות

דוקרים פה בני אדם משני הצדדים, אולי זה גם בגלל קיצונים כמוך?   
“דוקרים פה בני אדם בגלל אנשים כמוך שמלבים אצל הפלסטינים את התקווה שהם יכולים לנצח במערכה ובתמורה מקבלים אלימות. אני רוצה לכבות את הגחלים ולייצר מציאות של שלום ושקט ואת לא מסוגלת לתפוס את ההיגיון שבדברים. נתניהו ופרס הביאו דם ואש ותמרות עשן. אני אשם בדבר אחד, שלא הצלחתי לעצור את הסכמי אוסלו. את יודעת כמה זה מתסכל להיות צודק כל הזמן? את יודעת כמה זה מתסכל לראות איך כל מה שהתרעת עליו קורה ואתה לא מצליח לעצור את זה? אני מביא כאן תפיסת עולם שמחוברת למציאות. מי שמתעקש בצד שלנו לדבר אמת דווקא מנמיך את גובה הלהבות".

אתה לא מוכן בשום פנים ואופן להתפשר. אם היית איש עסקים והיית מנסה לעשות עסקים בצורה כזו היית רעב ללחם.
“את מוכנה להתפשר על ילדייך? לשפה הליברלית אין באזור הזה אוזניים. כל עוד נקרין חוסר שייכות נלבה את הלהבות".

בוא נעזוב דיבורים גבוהים, נתניהו הציע לרשת את הר הבית במצלמות. זה יעבוד?
“זו בדיחה, מתי יתברר שזה קשקוש?"
 
מתי?
“כשיהיה לשבאב עוד משהו לשבור. זה אפילו לא כלאם פאדי. זה עוד שטיחון שזורקים לגחלים הלוחשות".
 
הוא עצמו היה עולה בכל רגע להר הבית, אלא שהמשטרה אסרה עליו להגיע למקום אחרי שיהודה גליק נורה.
“לפני כמה חודשים ניסיתי לעלות להר הבית אבל השוטרים לא נתנו לי".

כשאתה עולה יש אש.
“וכשאת יושבת בבית שלך בגבעתיים יש אש יותר גדולה. מטרת הערבים היא שהיהודים לא יקימו מדינה יהודית בכל מקום ולאו דווקא בהר הבית".
 
המנטרה המוכרת שהערבים רוצים לזרוק אותנו לים לא פסה מהעולם?
“לא רק שהם רוצים לעשות את זה, אלא גם הרעיון נהיה יותר ויותר ויזואלי הודות ליו־טיוב. הבעיה שיש פה ציבור גדול שחי באשליה. דרכך הביאה רק מלחמה וסבל ובכל זאת את מתעקשת לטעון שאני הקיצוני, וזאת מפני שלמעגלים באוכלוסייה שלשמחתי הולכים וקטנים אין כבר יכולת לחשוב מחוץ לקיבעון".
 
רמלה וגם רמאללה

אנחנו נפגשים בלובי של בית מלון ירושלמי, ליד השולחן הסמוך יושב עוזי לנדאו. כשהוא רואה את פייגלין אורו פניו והוא קם לעברו בחיבוק גדול. “קיבלת דוגמה איך מתייחסים אלי", אומר פייגלין כשהוא חוזר לשבת. מאוחר יותר מצטרף אליו הרב חיים אמסלם שהיה חבר כנסת של ש"ס. “אנחנו משמרים את הידידות שלנו", אומר אמסלם שלפני הבחירות האחרונות ביקש להצטרף לכולנו של משה כחלון ונדחה.
 
פייגלין אומר שבימיו בכנסת יצר קשרים רבים. ביחד עם חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ למשל נלחם למען קנאביס חופשי, “ולפני הבחירות עלה ירוק הציעו לי להצטרף אליהם". לפני הבחירות הקודמות, הוא אומר, הציעו לו להצטרף לבית היהודי. “הראו לי סקרים שאם אני אעמוד בראש הבית היהודי המפלגה תקבל 20 מנדטים, אבל אני לא מעוניין להנהיג את הסקטור, הם לא מעוניינים להנהיג את המדינה אלא להיות עוד סקטור שנלחם על עמדותיו".
 
הוא מתגאה בחברות עם אילן גילאון ממרצ שאף השתתף בחתונת בנו. “כחבר כנסת לשעבר אני מקבל הזמנות לדיונים חגיגיים בכנסת אבל אני לא הולך, בשביל מה להתרפק על העבר אם יש לי עתיד".
 
התוכנית לעתיד של התנועה שלו מסודרת עד אחרון הפרטים. הוא משוכנע שהיא תעבוד בכל התחומים. “בתחום הביטחוני אני אצליח להנמיך את גובה הלהבות כשאסיים את הכיבוש", הוא מצהיר. 
 
שמעתי טוב? אתה מתכוון לסיים את הכיבוש?
“כן, חבר'ה שלי מסתובבים עכשיו באוניברסיטאות עם חולצות של 'די לכיבוש'. השאלה היא איך אתה מסיים אותו".
 
זאת באמת השאלה. איך אתה מסיים אותו?
“נחיל את הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון. רמלה ורמאללה יהיו שתי ערים בלב לבה של ישראל".
 
לא בטוח שברמאללה יתלהבו מהרעיון.
“האזרח ברמאללה מאוד יתלהב. הם לא שמחו כשכפינו עליהם את שלטון הכנופיות של חמאס".
 
חמאס לא שולט ברמאללה, אבל תמשיך.
“ברמאללה מתעבים את השמאל הישראלי והם יקבלו אצלי את כל האופציות: הם יוכלו לשמור על הסטטוס קוו שלהם כתושבי קבע תוך חתימה על הצהרת נאמנות, הם גם יוכלו לקבל אזרחות בסוף מסלול ארוך של שירות לאומי והוכחת נאמנות".
 
יש לי הרגשה שזה החלק הטוב של התוכנית. איפה הקץ'?
“האפשרות השלישית תהיה לסייע להם למצוא את עתידם במקום טוב יותר. יש בדרום אמריקה קהילות גדולות שלהם, בקנדה מחכים להם, יש גל הגירה ענקי למדינות המערב. ביהודה ושומרון עשרות אלפים עוזבים בכל שנה, מעזה יוצאים בסירות, הם רוצים לעזוב, בואו נעזור להם לצאת".
 
הייתה כבר תוכנית כזאת אחרי מלחמת ששת הימים, אבל כשהצעירים הפלסטינים הגיעו לדרום אמריקה הם גילו שאף אחד לא מחכה להם שם, הכסף נגמר מהר מאוד וכמה צעירים זועמים פרצו לשגרירות ישראל באחת ממדינות דרום אמריקה ורצחו את אשתו של השגריר.
“היום מדינת ישראל יכולה לסייע הרבה יותר. יש פה פתרון הומני מאוד וגם רציונלי והוא יסיים את הסכסוך כי לא יהיה יותר כיבוש".
 
יכול להיות שהמצב כאן יהיה טוב יותר אם קומץ קיצונים יהודים ופלסטינים יקבלו כסף כדי לעזוב את האזור? כמה כסף נגיד אתה היית רוצה כדי להגר מכאן? 50 אלף דולר? 100 אלף דולר?
“אני לא מבין אותך. מה את, רודן? את מנסה לגרום לאנשים ללכת?".
 
ומה אתה? אתה מנסה לגרום לאנשים ללכת. ואם כבר הגירה, יש לא מעט יהודים שרוצים לעזוב.
“אין לי ספק שיש יהודים שרוצים להגר, אבל זו ארצם של היהודים ואין למדינה אינטרס שהם ילכו".
 
אז אולי בכל זאת נקים פה שתי מדינות לשני עמים? אפילו נתניהו דיבר על זה בעבר.
“זו גישה פוסט־מודרניסטית, זה לא עבד ולא יעבוד. כשלישראל תהיה מנהיגות שמקרינה אמונה עמוקה בשייכותנו לארץ כולה אפשר יהיה להגיע לשלום. כל עוד נקרין חוסר שייכות נלבה את הלהבות".
 
כאות וסימן לכך שהוא מתכוון להגיע למצב של שלום עם האזור, פייגלין מציע לקצץ את הצבא ולשנות את צורת הגיוס. “לא יהיה יותר גיוס כפוי, כולם יתגייסו לאימון בסיסי של חודש וחצי ואחר כך רק מי שירצה יישאר בצבא ויקבל משכורת אמיתית ולא דמי כיס. זה ייצור מעמד חברתי גבוה של מתגייסים ובא לציון גואל. הבעיה שאיבדנו את הצדק פה במדינה ומה שמאחד אותנו זה דת צה"ל, הגיע הזמן שהרצון להקים פה חברת מופת ייצג אותנו ולא צה"ל ואושוויץ שכמו הצבא הוא מטבע של שרידות. האם לנו, העם העתיק ביותר, אין מה להציע לעולם מלבד 'יד ושם'? 'יד ושם' הפך להיות בית המקדש".
 
מחוץ לקופסה

פייגלין, בן 53, נשוי ואב לחמישה, תושב קרני שומרון, נולד בחיפה וגדל ברחובות, בתיכון למד בישיבת "אור עציון" של הרב חיים דרוקמן. בצבא שירת בהנדסה קרבית, כשהשתחרר הקים חברה לניקוי חלונות. במחצית שנות ה־90 הקים את תנועת זו ארצנו שיצאה נגד הסכמי אוסלו והצליחה לסחוף אלפים לרחובות. בספטמבר 97' הורשע בעבירת המרדה ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר, מתוכם שישה בפועל, שאותם ריצה בעבודות שירות. הוא הקים ביחד עם אחרים את תנועת מנהיגות יהודית שהייתה לחטיבה בליכוד. אחרי כמה ניסיונות הצליח להיכנס לכנסת הקודמת ואף היה סגן יו"ר הכנסת. בפריימריז האחרונים בליכוד הוא שובץ למקום ה־37 והודיע על פרישה מהמפלגה.
 
“בפריימריז של התנועה שלנו יהיו מקומות שמורים ליהודי התפוצות", מבטיח פייגלין. “הם לא יוכלו להיות חברי כנסת, אבל הם יוכלו לבחור את אנשי הרשימה. יש כאן מסר של מעורבות ושל שייכות. זה דבר חדש לחלוטין בפוליטיקה הישראלית".
 
אחרי שעתיים של שיחה נראה שפייגלין נוטה להיעלב כשבן שיחו אינו מסכים איתו, הוא מציע שנעבור לדבר על נושאי פנים, תחום שיהווה נדבך חשוב במצע של התנועה החדשה.
 
טוב, בוא נדבר על זה. איך תפתרו את בעיית יוקר הדיור למשל?
“מה שצריך לעשות זה כמעט לסגור את מינהל מקרקעי ישראל. בארצות הברית ובאוסטרליה חילקו אדמות בחינם, גם כאן נעשה את זה. מתנדבים שלנו מכינים את התוכנית לפרטי פרטים. כל אזרח שחייב גיוס ישתתף בהגרלה ויגריל פיסת קרקע שאותה הוא יקבל בחינם ועליה קבלנים יבנו. זה יוזיל את הדירות, מפני שכמחצית ממחיר הדירה הוא מחירה של הקרקע".
 
ערבים וחרדים לא יוכלו להשתתף בהגרלות?
“לערבים יש בפועל 60% מקרקעות הלאום ואין להם מה להתלונן. אבל בעיקרון הם יכולים להתגייס לצבא ולהשתתף בהגרלה וגם החרדים".

נשמע מציאותי. ומה עם יוקר המחיה?
“נתיר ייבוא חופשי של מוצרי מזון ונבטל את מכון התקנים ואת הרבנות הראשית. כל מה שיש לו תקן ישראלי צריך לבטל כמעט לגמרי. זה לא הגיוני שמה שמקובל בעולם אינו מקובל כאן וזקוק פה לתקן מיוחד. עם הכשרות זה אותו דבר. למה לא לסמוך על הכשרים של רבנים בחו"ל? ההכשר הישראלי מקפיץ בעיקר את מחירי הבשר. התנועה שלי מורכבת מזהות יהודית אבל גם מחירות. המדינה שייכת לנו ולא להפך ואת זה נוטים לשכוח בישראל. אני רואה במדינה ערך חשוב אפילו מקודש, אבל הרעיון שהמדינה היא מעל לכל הוא רעיון פאשיסטי. את כבר מבינה שקשה לתייג אותי. מה אני. ימני? שמאלני?".
 
גר בהתנחלות, לא מאוהב בערבים, הייתי מכנה אותך ימין מלא מלא.
“אני לא שמאלני, זה בטוח, כי השמאל יותר גרוע מהימין, מפני שהוא רוצה מעורבות של המדינה. אני אעצים את הסמכות הקהילתית, קהילות שירצו תחבורה ציבורית בשבת יוכלו לארגן את זה, וקהילות שתחבורה ציבורית בשבת לא מתאימה להם לא ישתמשו באוטובוסים בשבת. את רוצה לשמוע מה נעשה בתחום החינוך?".
 
מקווה שזה לא משהו שכולל הגירת ילדים.
“היום כל ילד עולה למערכת החינוך 4,500 שקל בחודש. ניתן את הכסף הזה להורים והם יחליטו איך לחנך את ילדיהם. התוצאה תהיה בתי ספר בוטיק ויהיה חינוך מדהים. החינוך יהיה אחריות של ההורים, ואולי כבר לא נצטרך את משרד החינוך. יש פה הון עתק שמוציאים על חינוך ובתמורה לא מקבלים חינוך אלא מנגנון שחי על הדברים האלה".
 
נשמע אנרכיסטי אבל חביב בסך הכל. את שכר המינימום תעלה כדי שאפשר יהיה לחיות מהמשכורת?
“אין צורך להעלות את שכר המינימום, מפני שכל הכסף שחסכתי עד עכשיו מהחינוך ומהסדרי קרקעות הגיוניים יותר יחזור לכלכלה. מורים יוכלו להרוויח אפילו 20 אלף שקל בחודש, ואם לא תאפשר את העבודה הזרה ותפתח במקום זה את מקומות העבודה לישראלים, הכלכלה תפרח".
 
אתה מודע לכך שאנשים ליברלים מתקשים לשמוע את התיאוריות האלה?
“לפעמים הם מתקשים ולפעמים הם לא מתקשים. אני עבדתי בבניין ואני אומר לך שאין עובדים ישראלים בבניין לא בגלל השכר אלא בגלל התדמית. יש שם זרים ולכן ישראלים לא הולכים לשם".
 
חייבת להודות, השקפת העולם שלך די מפחידה.
“חשבתי שאמרת מפתה".

מפחידה. ישראל, על פי השקפתך, תהיה סגורה ומסוגרת.
“זרים תמיד יהיו, אבל מניית הזהב שלנו היא שאנחנו מדינה יהודית. אי אפשר להפוך את הזהות היהודית למדינת כל האזרחים. חבל שאת לא מבינה שאין ליברל או לוחם זכויות אדם יותר גדול ממני".