משרד הביטחון השעה את הרישיון של חברת אירונאוטיקס לייצא מזל"ט לאזרבייג'אן. ההשעיה מתייחסת לעסקה של כ-20 מיליון דולר של מזל"ט תוקף הקרוי K1. ההשעיה הגיעה בעקבות חקירה שנערכת ע"י הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב).



דבר החקירה פורסם לראשונה ב"מעריב" לפני יותר משבועיים. החקירה נפתחה לאחר תלונה שהגיש למשרד הביטחון אלון ולך, שלפני כ-20 שנה פעל בתחום המל"טים וכיום יש לו עסק לחסימות אלחוטיות נגד מטעני צד. חברת אירונאוטיקס, שמניותיה נסחרות בבורסה, הודיעה אתמול לרשות לניירות הערך על השעיה זמנית של רישיון הייצוא שלה, לגבי מוצר ספציפי בלבד למדינה שהיא לא נקבה בשמה. בהודעה נמסר עם זאת, כי ההשעיה אינה חלה על שאר מוצרי החברה, שמתמחה בעיקר בייצור מזל"טים לסוגיהם.



לפי התלונה שנחקרת במשרד הביטחון, ב-7 ביולי יצאה משלחת של החברה, שמרכזה ביבנה, לאזרבייג'אן כדי להדגים את יכולותיו של המל"ט. מדובר במל"ט תוקף ("מתאבד") שיכול לשאת חומר נפץ של עד שני קילוגרם. במהלך ההתקנה, התבקשו אנשי המשלחת של החברה לבצע את ההדגמה כשהמל"ט חמוש על עמדה של צבא ארמניה באזור המריבה בין שתי המדינות בנגורנו קרבאך.



המזל"ט "המתאבד". צילום: אתר Aeronautics
המזל"ט "המתאבד". צילום: אתר Aeronautics



מדובר בחבל ארץ שבו יש מעת לעת חילופי אש בין הצבאות של שתי המדינות, הטוענות לריבונות עליו. לפי התלונה, שני המטיסים סירבו לבצע את ההנחיה בטענה כי היא מנוגדת להנחיות ולנהלים של משרד הביטחון, ואת מלאכת ההיגוי לקחו עובדים אחרים של החברה, ובהם אחד הבכירים שבהם. בסופו של דבר שוגרו, לפי התלונה, שני מל"טים מתאבדים שהחטיאו את העמדה. ואולם מאוחר יותר התברר כי דובר של צבא הבדלנים הארמני במחוז דיווח כי באותו יום, ב-7 ביולי, הותקפה עמדה של אנשיו על ידי מל"ט תוקף ושני חיילים נפצעו באורח קל מרסיסים.



חברת אירונאטוקיס הכחישה בזמנו את הטענות שבתלונה ואת הדיווח במעריב וטענה כי פעלה על פי הנהלים והנחיות הייצוא של משרד הביטחון. דוברת החברה סירבה להתייחס גם היום, ואמרה שהיא מסתפקת בהודעה שנמסרה לבורסה. בתשובה לשאלה האם אין סתירה להודעת ההכחשה הראשונית שלה להשעיית הרישיון, אמרה "כי אין שום סתירה". בעקבות הודעת החברה לבורסה, היא נסחרה בירידות של כ-17 אחוזים.



אזרבייג'אן נחשבת לבת ברית אסטרטגית של ישראל. לפני יותר מחצי שנה, במהלך ביקורו של ראש הממשלה בבאקו, מסר נשיא אזרבייג'אן, אילהם אלייב, כי ארצו קונה בישראל בחמישה מיליארד דולר, משמעות הדבר היא כי המדינה הקווקזית, השוכנת לחופי הים הכספי וגובלת באיראן, היא אחד השווקים הגדולים ביותר לייצוא נשק של ישראל.