יחידת מורן, אחת היחידות המיוחדות בחיל התותחנים תחת עוצבת "קלע דוד", לא זוכה לרוב לכותרות, אך השבוע קיבלו מפקדיה את אות היחידה המצטיינת לשנת 2015 ממפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור. ההחלטה התקבלה לאחר בחינתם של פרמטרים רבים על ידי ועדה בין־זרועית, בהם פעילות היחידה במהלך השנה, הטיפול בכוח האדם, שמירה על רוח וערכי צה"ל, מוכנות אופרטיבית, חדשנות, יצירתיות ויוזמה.



יחידת מורן הוקמה בסוף שנת 1982 והשתתפה בכל המלחמות והמבצעים מאז הקמתה. רוב הפעולות המבצעיות שלה הן מסווגות. מדובר באחת היחידות המובחרות שיודעות לא רק לסמן מטרה אסטרטגית, אלא גם לפגוע בה בדיוק רב. הנשק המובחר של היחידה, טיל התמוז, מסוגל לפגוע במטרה, גם אם היא ממוקמת בלב אוכלוסייה, והוא יכול אף להשמיד טנקים ממרחק של עד 20 קילומטרים. בניגוד למסוק קרב שמוגבל בנראות ובדלק, לוחמי מורן מומחים בהסוואה בשטח ובשיגור טיל בלתי נראה לעבר המטרה. 
 
"בצה"ל משקיעים רבות לא רק באמצעיה החדשניים של היחידה, אלא גם בלוחמים שבולטים באיכותם וביכולותיהם", אומר סא"ל שי, מפקד היחידה. "חיילי יחידת מורן, הלוחמים ואנשי הקבע נבחרים בקפידה ומהווים את חוד החנית בצבא. הלוחמים מתגייסים תחילה לחיל התותחנים, עוברים גיבוש קשה, שבמהלכו הם נבחנים בכמה פרמטריים פיזיים, יכולות קוגניטיביות, עבודת צוות ומבחני התמצאות ואז ממשיכים לראיון אישי מול קבוצת מגבשים של העוצבה. רק לפני שנה נפתח מסלול הלחימה ביחידה גם לנשים, וביחידה כיום משרתות כמה לוחמות אשר השתלבו בה היטב". 



השבוע לפני: הלוחם אורי אילן התאבד בשבי הסורי, 13.11955

רב"ט אורי אילן, לוחם בחטיבת גולני ויליד קיבוץ גן שמואל, התגייס לצה"ל ב־1953. ב־8 בדצמבר 1954 הוא הצטרף לפעולה מבצעית מסווגת, "מבצע צרצר", שנועדה להחדיר מתקן ציתות לקו טלפון בשטח סוריה, סמוך לתל פאחר, לא הרחק מקיבוץ דן. אילן וסגן מאיר מוזס, שהיה מפקד סיירת גולני, הצטרפו לחוליה של עוד שלושה לוחמים מחטיבת הצנחנים, אך החמישה התגלו, נפלו בשבי, הובלו למעצר בקוניטרה, ומשם הועברו לבית הסוהר אל־מזאה שבדמשק, שם הוחזק כל אחד מהם בנפרד.
 
בעודם בשבי, נתונים ללחץ פיזי ופסיכולוגי קשה, חשש אילן כי בלחץ העינויים יגלה את סודות המבצע לסורים, ובכך יפגע בביטחון המדינה. לכן החליט להתאבד בתאו ב־13 בינואר 1955. בסופו של אותו יום הוחזרה גופתו לישראל.‏ אנשי הרבנות שבדקו את גופתו של אילן מצאו פתק קשור לרגלו: "כבר הרגו את כולם, אני מחכה לדין, איני יודע כלום על היתר, קברו אותי ליד גבי, הולכים להרגני, נקם".

בבגדיו נמצאו עוד תשעה פתקים נוספים, שנכתבו באמצעות ניקוב חורים בצורת אותיות על הנייר. במפורסם שבפתקים אלה נכתב: "לא בגדתי, התאבדתי". ברבות השנים הפך אילן לסמל של הקרבה אישית למען ביטחון המדינה.