בקיבוץ הראל, ליד מבנה ערבי נטוש המכונה בית הקשתות, נערך אתמול טקס מרגש. לראשונה זה 68 שנים הונצח במדינת ישראל שמו של סרן מאיר טוביאנסקי, קצין צה"ל שהוצא להורג במקום ביולי 1948 באשמת בגידה, אך שמו טוהר והוא זוכה במשפט חוזר שנערך לו לאחר מותו. "מדובר בהארה על אירוע שקרה במקום הזה לפני 68 שנים וחודשיים. בשבילי זו לא סגירת מעגל, כי מעגל כזה לא נסגר לעולם ונשאר פתוח", אמר אתמול ל"מעריב-השבוע" יעקב בנטוב, בנו היחיד של טוביאנסקי.



סרן מאיר טוביאנסקי. צילום: ויקיפדיה
סרן מאיר טוביאנסקי. צילום: ויקיפדיה



מדובר באחת הפרשיות העגומות והמטלטלות של מדינת ישראל בראשית הקמתה, כשעדיין הייתה נתונה במאבק על קיומה. סרן טוביאנסקי, חבר ותיק בהגנה, ששירת בתקופת מלחמת העולם השנייה בצבא הבריטי, היה בקיץ 1948 מפקד שדות התעופה של ירושלים מטעם צה"ל, שאך זה הוקם. במקביל, הוא עבד לפרנסתו בחברת החשמל הירושלמית, שנוהלה על ידי בריטים.



לאחר שהלגיון הירדני, שצר על ירושלים, הפגיז כמה מתקנים חיוניים של ההגנה בעיר, עלה החשד כי בוגד מסר מידע חיוני לאויב. שירות הידיעות (הש"י) של ההגנה בירושלים בראשו עמד אז בנימין גיבלי חיפש את הבוגד, ובשלב מסוים עלו כלפי טוביאנסקי טענות שלפיהן הוא היה זה שהעביר ידיעות לבריטים, שהועברו ללגיון הירדני ושימשו כמודיעין להפגזות.




הוצא להורג לאחר משפט שדה 



על בסיס חשדות בלבד, ללא כל הוכחה ואימות, נעצר טוביאנסקי, הובא למבנים נטושים של הכפר בית ג'יז, ולאחר משפט שדה קצר שבו "הודה" כביכול במסירת מידע לבריטים הוצא להורג על ידי כיתת יורים של הפלמ"ח. גופתו הושלכה אל תוך בור וכוסתה באבנים במקום הירי. רק בעקבות מכתב שכתבה האלמנה, לנה טוביאנסקי, לראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, הוא הורה, כחמישה חודשים לאחר האירוע, על חקירה, שבסיומה נקבע כי טוביאנסקי הוצא להורג על לא עוול בכפו. בן גוריון הכריז שהוא "לא בגד" והוא נקבר בחלקת תש"ח בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.



יעקב בנטוב. צילום: אבשלום ששוני
יעקב בנטוב. צילום: אבשלום ששוני



כדי לנסות לכפר במשהו על העוול, ארגנו אתמול בקיבוץ הראל סגן אלוף במיל גדעון מיטשניק וחברו זמיר זאב מקיבוץ הראל אירוע שאותו כינו "תיקון מוסרי והיסטורי של אחת הפרשיות העגומות והנשכחות יותר ממלחמת העצמאות".



בנוכחות יעקב בנטוב, אשתו, בתו ונכדיו, ובמעמד של עשרות מוזמנים הוסר הלוט מעל שלט הנצחה שעליו נכתב תקציר העלילה ובו מצוין כי "במקום זה הוצא להורג בהחלטת בית דין שדה שהוקם שלא כדין קצין צה"ל מאיר טוביאנסקי ז"ל". על השלט נכתב עוד כי שמו טוהר על ידי בן גוריון וכי על המצבה הצבאית בהר הרצל צוין כי הוא "חלל צה"ל שנורה בשגגה".