תקן הבנייה הירוקה הושק לפני 11 שנים. מאז אימצו אותו 293 מבנים בישראל, אבל מנתוני המועצה לבנייה ירוקה עולה כי במערכת החינוך לא ממהרים ליישמו. לראיה, מתוך 4,972 בתי ספר רק 11 הוסמכו עד היום לפי התקן. במחקרים שנעשו בשנים האחרונות נמצא כי שהות במבני לימוד ירוקים משפרת את בריאות התלמיד, את הריכוז ואפילו את הציונים.



מדובר בתקן וולונטרי, כזה שהומלץ לרשויות על ידי מכון התקנים והמועצה לבנייה ירוקה, אבל מעולם לא עוגן כחובה בחקיקה או בתקנות. הוא מוצע ליזמים ולקבלנים ומאגד את כל הקריטריונים לבנייה המיטבית לסביבה ולאדם כמו הצללת הבניין, חיסכון בחשמל, התייחסות לטבע מסביב, חיסכון במים, בידוד מעטפת הבניין, כיווני אוויר וכניסת אור שמש.



"בנייה ירוקה משפרת את בריאות הילדים"


"למרות מודעות הולכת וגדלה לנחיצות של בנייה ירוקה במוסדות חינוך, שכבר הוכח שהם משפרים את בריאות הילדים, לצערנו רובם נבנים כיום שלא על פי התקן ואף רחוק מכך. הסיבה המרכזית לכך היא היעדר תקציב מצד הרשויות, בייחוד בקרב רשויות חלשות", אומרת מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, הילה ביניש. "בכדי לשנות את המגמה עלינו להעלות את הנושא למקום גבוה בסדר העדיפויות הלאומי, ולהגדיל את התקציב לטובת הנושא".



בשנים האחרונות יותר ויותר רשויות מקומיות מחייבות בנייה לפי התקן הירוק בתחומן כתנאי לאישור פרויקט הבנייה. מגמה זו מתרחשת בזכות החלטה מ-2013 של פורום ה-15, קבוצת הערים העצמאיות בישראל, על אימוץ התקן לבנייה ירוקה .



השבוע קיבלה ועדת התכנון והבנייה המקומית של חיפה החלטה לאמץ את התקן הישראלי לבנייה ירוקה כמדיניות. המהלך ייעשה בהדרגה, כשבשלב הראשון יחויבו כל בנייני המגורים החדשים בחיפה בני יותר מ-15 קומות להיבנות על פי התקן ומבני ציבור יחויבו לעמידה בתקן באופן מדורג ובשלבים. הבעיה היא שלא כל המבנים הנבנים לכאורה לפי התקן מקבלים לבסוף את אישור מכון התקנים.



בניסיון לקדם את הנושא יוזמת השנה המועצה לבנייה ירוקה, בשיתוף משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה, תחרות בין בתי ספר במטרה לסייע להפיכתם לירוקים. התחרות היא בין בתי הספר שהוסמכו להעביר תכניות לימוד סביבתיות ברמת התוכן לתלמידים, ובסופה יקבל בית הספר הזוכה תקציב לשיפוץ המבנה או חלק ממנו על פי התקן הירוק.