מבצע האכיפה של המשטרה ועיריית תל אביב־יפו, שהחל שלשום נגד רוכבי אופניים, מעורר דיון ציבורי סוער בקרב תושבי העיר הגדולה, אך גם בקרב ערים אחרות שעלולות למצוא עצמן בקרוב במוקד אותה מחלוקת. מצד אחד ניצבים רוכבי האופניים שטוענים כי מטילים עליהם קנסות ודוחקים אותם לרכוב בכבישים המסוכנים, אבל לא דואגים לשבילים נאותים שבהם יוכלו לרכוב. מנגד עומדים תושבים שטוענים כי רוכבי האופניים לא פעם משתוללים על המדרכה ומהווים סכנה מוחשית להולכי הרגל.



במבצע האכיפה הנוכחי מוטלים קנסות בסך 250 שקלים ומעלה למי שרוכבים על המדרכות במקומות שאינם מיועדים לאופניים, למי שנוסעים נגד כיוון התנועה, למי שעוברים באור אדום ולמשתמשים בסלולרי בעת רכיבה.



אחד האירועים המרכזיים שהובילו למבצע האכיפה היה מותו ב־17 בפברואר 2015 של אנטוניו רעיה (85) מגבעתיים, לאחר שנדרס שבועיים לפני כן על ידי רוכב אופניים, ככל הנראה חשמליים, בעת שהלך לתומו בשדרות שאול המלך בתל אביב. מותו העלה לסדר היום הציבורי את הסכנה הרבה הטמונה ברוכבי אופניים על המדרכות. בעקבות פציעות נוספות של הולכי רגל, עלתה דרישה לנקוט אכיפה נגד רוכבי האופניים על המדרכה. במקביל, התרחבה תופעת השימוש באופניים חשמליים, כאשר רבים מהמשתמשים הם בני נוער.



אלא שכאמור המבצע הנוכחי מקומם לא מעט רוכבים, שחשים ששמו אותם על הכוונת בלי לתת להם אלטרנטיבה אמיתית. “זה מאוד מתסכל”, אומר מנכ”ל עמותת “ישראל בשביל אופניים”, יותם אביזוהר. “אני לא יודע אם זה צירוף מקרים, אבל לאחר תחילת האכיפה ראיתי הרבה פחות רוכבי אופניים בתל אביב. שמעתי על אנשים שחוששים”.



לדבריו, אין מספיק תשתיות ראויות של שבילי אופניים רציפים. “בשל היעדר תשתיות, מאלצים את רוכבי האופניים לנסוע בכבישים המסוכנים, אחרת ימתין להם שוטר עם פנקס דוחות”, הוא טוען. “שמעתי על הורים שביקשו מהילדים שלהם להמשיך לרכוב על אופניים על המדרכה, אפילו במחיר של קנס, ושלא ירדו לכביש המסוכן. הורה הסביר לי שעדיף לו נזק לכיס מאשר לומר קדיש על הבן שלו”.



אביזוהר דורש להקים תשתיות נפרדות של שבילי אופניים ולעודד הסברה גם מול ציבור הנהגים. “הגיע הזמן שהכביש יהיה בטוח”, הוא אומר. “כיום הכביש מאוד מסוכן, וחלק מהנהגים לא רואים אותנו. צריך לדאוג ששבילי האופניים על המדרכות יהיו פנויים. אתה נוסע ופתאום רואה הולכי רגל עם אוזניות צועדים בהם”.



מול רוכבי האופניים ניצבים הולכי הרגל, שרבים מהם מברכים על הגברת האכיפה. “מפחיד ללכת על המדרכה, כשנער הרוכב על אופניים חשמליים מדבר בטלפון הסלולרי וחותך אותך בנסיעה מהירה”, אומרת רינה, תושבת תל אביב ותיקה.



הצד השלישי במשוואה הזאת הוא הנהגים בכבישים, שמעידים כי נוכחותם של רובי אופניים על הכביש מעוררת אצלם חשש כבד. “פתאום נוסע מולך בלילה רוכב אופניים ללא תאורה ונגד כיוון התנועה”, מספר דרור. “זה מפחיד”.



נהגים גם מתלוננים לא פעם על שבילי אופניים, שלעתים רק מגבירים את עומסי התנועה בשל גריעת נתיב נסיעה.




“נדרש פרויקט לאומי"


לפי ניתוח שערכה עמותת "אור ירוק" לנתוני מכון גרטנר, במהלך שנת 2015 נהרגו ארבעה בני אדם שהיו מעורבים בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, בהם הולך רגל אחד, ומתחילת 2016 נהרגו שלושה בני אדם נוספים. במהלך 2015 נהרגו 15 רוכבי אופניים רגילים שהיו מעורבים בתאונות. מתחילת 2016 נהרגו שבעה רוכבי אופניים רגילים.



במהלך 2015 נפצעו 321 רוכבי אופניים, בהם 75 באורח קשה. במקביל, ב־2015 נפצעו 483 בני אדם שהיו מעורבים בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, ויותר מאדם אחד בממוצע מאושפז בכל יום בשל כך. 8% מהפצועים היו הולכי רגל, וכל הולך רגל שני שאושפז הוא ילד. 44% מהרוכבים שנפגעו בתאונות סבלו מפגיעות ראש ו־24% מהמאושפזים הם ילדים מתחת לגיל 13.



מפילוח הפצועים עולה עוד שאחד מכל עשרה מהרוכבים ומהולכי הרגל נפצע באורח קשה ואנוש. מבין הערים תל אביב מדורגת במקום הראשון, כאשר 16% מהתאונות היו בתחומה.



על פי נתוני עיריית תל אביב, שיעור רוכבי האופניים בעיר עומד על כ־16% מכלל הנסועה בעיר. “אני מעריכה שבתל אביב ישנם כ־200־150 אלף רוכבי אופניים”, אומרת סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התנועה, מיטל להבי. להערכתה, עומסי התנועה הכבדים שנוצרו בשל עבודות הרכבת הקלה הניעו אלפים נוספים לעבור לשימוש באופניים. “ידוע על מכירות מוגברות של אופניים וגם רכבים דו־גלגליים מאז תחילת העבודות. לאנשים אין ברירה”, היא אומרת.



לדברי להבי, מסומנים כיום כ־130 קילומטרים של שבילי אופניים בעיר, כאשר חלק מהשבילים מסומנים על מדרכות ללא הפרדה מפלסית.



במהלך שנת 2016 אמורה עיריית תל אביב להשקיע כ־30 מיליון שקל בהכשרת שבילי אופניים נוספים ברחבי העיר ובסימונם, אבל להבי מודה שזה מעט מדי. “אין מספיק תשתיות לרוכבי האופניים”, היא אומרת. “עיריית תל אביב משקיעה המון, אבל מדובר כאן בסדרי גודל של פרויקט לאומי. משרד התחבורה צריך ליזום רשת שבילי אופניים לא רק בתל אביב, אלא בכל הערים. יש להציף את המערכת בביצוע שבילים לרוכבי האופניים”.



משרד התחבורה אומנם גיבש תוכנית יומרנית להקמת אוטוסטרדות של שבילי אופניים בתוך הערים בגוש דן וביניהן, אבל להבי סבורה שמדובר בפרויקט מורכב. “בחלק מהמקומות יהיה צורך להפקיע שטחים, והעבודות אינן פשוטות. נראה כמה קילומטרים של אוטוסטרדת אופניים ייסללו השנה”, היא אומרת. “צריך גם לזכור שמרבית רוכבי האופניים נוסעים בתוך הערים - בדרך לבית הספר, המכולת ומקום העבודה. מעטים נוסעים בכביש 4, למשל”.



להבי סבורה שציבור הנהגים עדיין לא הפנים שנכנס משתמש חדש לכביש. “המשתמש החדש שנכנס הפך להיות החלש, ובטיחותו הכי מאוימת”, היא מתריעה.



לטענת להבי, האכיפה נגד רוכבי האופניים חייבת להיעשות במקביל לצעדים דרמטיים נוספים. “יש ליצור תשתיות לרוכבי האופניים ולצאת לקמפיין הסברה מסיבי על חשיבות רכיבה בטוחה והגברת המודעות של הנהגים והולכי הרגל לרוכבי האופניים”, היא אומרת. “יש גם לבצע אכיפה נגד כולם ולא רק נגד הרוכבים”.



להבי טוענת עוד שאכיפה נקודתית נגד רוכבי האופניים לא תועיל ואף תביא לירידה במספר הרוכבים, לפחות בטווח הקרוב. “בעקבות האכיפה נראה בתקופה הקרובה ירידה בשימוש באופניים, והמטרה היא הרי לעודד את הרכיבה כאלטרנטיבה”, היא אומרת. “האכיפה נדרשת, אבל כחלק ממערך כולל של הסברה ושיפור תשתיות”.




זו רק ההתחלה


בינתיים, מבצע האכיפה מתבצע כפיילוט בתל אביב בלבד, אבל ההערכות הן שזו רק ההתחלה ולא ירחק היום שבו גם בערים נוספות יארבו שוטרים לרוכבי אופניים ויטילו עליהם קנסות. בעתיד הלא רחוק את השוטרים צפויים לתגבר פקחים עירוניים.



עיריית תל אביב מקדמת למעלה מעשור את פרויקט שבילי האופניים והתל אופן, ובשנה האחרונה הוקמו תחנות תל אופן גם בגבעתיים וברמת גן. אלא שבגבעתיים אין שבילי אופניים כלל, וברמת גן קיים רק שביל אופניים אחד באזור הירקון, ורוכבים נאלצים לרכוב על המדרכות או בכבישים הסואנים.


שתי העיריות מקדמות תוכניות להקמת רשת שבילים הממתינות לאישור משרד התחבורה, אבל זה לא פשוט לנוכח דרישת משרד התחבורה לביצוע הפרדה מפלסית בין שביל האופניים לכביש והמדרכה.



לפי התוכנית ברמת גן, שבילי האופניים יחברו את העיר עם שאר ערי גוש דן, ובמקביל ייצרו קשר בין 14 שכונות בתוך העיר. השבילים אמורים להוות חלק מאוטוסטרדת האופניים של כלל גוש דן. בעירייה הבהירו שמדובר בצירים בעלי פוטנציאל שימוש גבוה, שיקשרו בין כמה רשויות מקומיות. בין היתר, ייסללו שבילי אופניים בציר אלוף שדה, שיקשרו בין קריית אונו, רמת גן, גבעתיים ותל אביב; שבילים בציר דרך הטייסים שיחברו בין יהוד, אור יהודה, רמת גן, גבעתיים ותל אביב; ושבילים בציר ז'בוטינסקי מצומת עלית ועד בן־גוריון, שיקשרו בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן ותל אביב.



בקרוב בשאר גוש דן? רוכבים על תל אופן בתל אביב. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
בקרוב בשאר גוש דן? רוכבים על תל אופן בתל אביב. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



מנתוני עיריית רמת גן עולה כי הגברת השימוש באופניים צפויה להפחית עד כ־15% מנפח תנועת כלי הרכב. עבור רמת גן, המצויה כיום בעיצומן של עבודות הרכבת הקלה, נתון זה חשוב במיוחד ויכול לסייע בצמצום עומסי התנועה הכבדים על רקע התחבורה הציבורית הלא יעילה.



גם בעיריית גבעתיים מקדמים תוכנית לשבילי אופניים בצירי התנועה הראשיים בעיר, אבל התוכנית תיושם כאמור רק לאחר קבלת אישור משרד התחבורה. שם מעריכים שמבצע האכיפה יגיע בקרוב גם אליהם. "בעקבות השימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, גדלה באופן ניכר כמות תאונות הדרכים שבהן מעורבים רוכבי אופניים והולכי רגל", ציינו בעירייה. "החוק והתקנות החדשות אוסרים באופן מוחלט רכיבה על המדרכה, והאכיפה נועדה כמובן לשמור על ביטחון הולכי הרגל בדרך וכן להסדיר רכיבה בטוחה וחוקית בכבישי גבעתיים הצרים. משטרת ישראל תחל באכיפה נגד רוכבי אופניים ואופניים חשמליים, הרוכבים על המדרכה, גם בתחומי העיר גבעתיים, ויש לציין כי בשלב זה פקחי העירייה אינם בעלי סמכות אכיפה בנושא", הבהירו בעירייה.



ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: “מרבית הדוחות נרשמו נגד רוכבי אופניים, שהמשיכו ברכיבה על מעבר חצייה בצומת, בעת אור אדום להולכי רגל. בנוסף, נרשמו דוחות נגד רוכבים שחצו צמתים באור אדום וסיכנו הולכי רגל על המדרכה. בחלק מהמקרים הסתפקו השוטרים באזהרות, בעיקר כשרוכבים חצו את הצומת במעבר חצייה ברמזור ירוק. השוטרים הבהירו שרכיבה על אופניים במעבר חצייה היא אסורה”.



ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מקדם בימים אלה תוכנית מהפכנית להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן, שתציע לראשונה לציבור הרחב רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה במטרופולין תל אביב. בשלב הראשון יוקמו עשר אוטוסטרדות אופניים, בסטנדרט גבוה, באורך כולל של כ־150 קילומטר. שבילי האופניים המתוכננים יהיו ברוחב של שלושה מטרים לפחות וישולבו בהם במידת הצורך גשרים, שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים. הערים שבהן יוקמו האוטוסטרדות הן תל אביב־יפו, רמת גן, חולון, בת ים, פתח תקווה, בני ברק, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת השרון, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואור יהודה. במקביל להקמת האוטוסטרדות פועל משרד התחבורה לעידוד הרשויות להקמה או להרחבה של שבילי אופניים מזינים שיקשרו בין השבילים המקומיים בתחומן לבין הרשת המטרופולינית, ובכך להגביר את השימוש באופניים".