לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע'ו ובמסגרת התכנית הלאומית 'אפשריבריא', ממליץ משרד החינוך לגני הילדים וציבור ההורים להקפיד על חגיגות ימי הולדת בריאותיות ששמות דגש על פעילות גופנית ומזון בריא במקום חטיפים ושתיה מתוקה.



המטרה היא לסייע לילדים לרכוש הרגלים להתפתחות פיסית ורגשית בריאה יותר. הפיילוט החל בכ-250 גנים בשנה שעברה ופורסם ב"מעריב" שסיקר  את הנושא לראשונה. המטרה כעת להרחיבו לכלל הגנים בישראל. 


"מסיבות ימי הולדת לרוב משופעות במזונות פחות בריאים, בממתקים ומשקאות קלים. ריבוי אירועים אלה מחייב רגישות וערנות של צוות הגן וההורים להרכב המזון המוגש בהם. יחד עם זאת לא מומלץ לוותר לגמרי על כיבוד מתוק", מסבירה עירית ליבנה, המפקחת על הבריאות במשרד החינוך, המדגישה כי טיפוח הרגלי אכילה בריאים יותר ופעילות גופנית בגילאי הגן תורמים לאימוץ הרגלים המלווים אותם בהמשך חייהם, ומביאים  להתפתחות גופנית ונפשית בריאה יותר.


"רצוי וניתן לערוך מסיבות בגן שבהן קיים איזון נכון בין כמות הממתקים  לבין מזונות בריאים יותר. גישה זו תסייע לילדים לאמץ הרגלי אכילה בריאים יותר גם באירועים האחרים, ובשגרה היומיומית", היא מוסיפה.

במשרד החינוך מסבירים כי מעל רבע מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל או השמנת יתר - מצב העלול להשפיע לרעה על בריאותם בטווח הקצר ולטווח הארוך, וכן עלול להשפיע גם על מצבם הרגשי: דימוי עצמי נמוך וקשיים חברתיים.

העובדה כי ילדים כיום חשופים מגיל צעיר מאוד לשפע מזונות מעובדים, אתרי סוכר, נתרן ושומן טראנס, ומשקאות ממותקים, עשויים לפגוע ברכישת הרגלי אכילה בריאים.
המלצות משרד החינוך מדברות על שיתוף ההורים ותיאום ציפיות, בקביעת המדיניות בתחילת שנת הלימודים ובכך לסייע בהשגת השינוי ובמניעת תחרות סמויה בין ההורים על מסיבה מוצלחת יותר: "ניתן לחלק להורים רשימת כיבוד הכוללת מזונות בריאים ומומלצים שניתן להביא למסיבה על מנת להקל עליהם בארגון חגיגה בריאה יותר".
 
עוד מדובר על הצבת הילד במרכז ולא הכיבוד, עם תכנן מדויק של הפעילות והפיכתו לעיקר המסיבה: "מומלץ  לקיים הפעלות הכוללות פעילות גופנית כגון ריקודים ומשחקים.

עוד מבקש המשרד כי יהיה איזון בין סוגי המזון. ההוראות לא פוסלות הגשת עוגה, אך מבקשות כי לצידה כיבוד בריא כגון :פירות וירקות חתוכים, כריכונים מלחם מלא, "שיפודי פירות", מאפינס ירקות או פשטידות וכו'. לגבי משקאות, דורשים במשרד ויתור מוחלט על משקאות ממותקים והחלפתם במים.

גם בגזרת המתנות, הורה משרד החינוך לשנות לחלוטין את ההרגלים: "בגנים רבים נהוג לחלק לילדים בסוף האירוע שקית הפתעות הכוללת ממתקים. יש להחליף את השקית במתנה אחת גדולה שהילד מביא לגן לטובת כל הילדים, או לחלק שקיות עם פירות, צעצועים קטנים, חוברות צביעה וצבעים וכדומה".

רחלי בן נעים אנוך, שהייתה מחלוצות המיזם בגנה בקיבוץ נען, בירכה על ההחלטה ואמרה: "מאז סיימתי את הכשרת 'גן מקדם בריאות', יש שיתוף פעולה מלא עם ההורים. בימי ההולדת הם לא מביאים ממתקים, אלא עוגה פשוטה משוקולד".