בשבוע שבו הודיע ראש הממשלה על שינוי אופן קבלת ההחלטות בעת יציאה למהלך צבאי, כך שהסמכות תועבר ממליאת הממשלה לקבינט בלבד, התקיים אחד התרגילים הצבאיים המשמעותיים ביותר שהיו בצה"ל בשנים האחרונות. רמת ההכנות לתרגיל הייתה מהגבוהות ביותר, והוחלט להזמין אליו את חברי הקבינט. במידה רבה הייתה זו גם תרגולת עבורם. אולם רוב השרים חברי הקבינט לא הטריחו עצמם לתרגיל, זאת אף שסוגיית התנהלות הקבינט התחדדה באופן דרמטי ופומבי אחרי צוק איתן.



דוח מבקר המדינה שהוכן בעקבות המבצע לא שיבח את עבודת הקבינט לפני המבצע ובמהלכו, ובוודאי הוסיף וחידד את הצורך לשפר את עבודת הקבינט ורמת המוכנות של השרים להחלטות הקשות שמונחות לפתחם. גם בדוח הפומבי שפרסמה ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון של הכנסת שעסקה בבניין הכוח, הייתה התייחסות קשה להיעדר המעורבות והמוכנות של הקבינט בצוק איתן.



בלי שעדיין יושמו כל המלצות המבקר בעניין, פונה ראש הממשלה בנימין נתניהו לתהליך שינוי חקיקה שבסופו הקבינט לבדו יוכל להחליט על מהלך צבאי - מבצע או יציאה למלחמה. טיפול נקודתי רק בשאלת הסמכות, בלי להעמיק באופן עבודת הקבינט, הוא טעות גדולה. לפני שנה הגשתי הצעת חוק שקבעה כי לוועדת שרים לענייני ביטחון (הקבינט) ימונה מזכיר צבאי בלתי תלוי.

ישיבת קבינט. צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90
ישיבת קבינט. צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90


הצעה זו והצעות דומות טרם קודמו על ידי הממשלה. מזכיר צבאי לקבינט הוא עניין מהותי ולא טכני. הקבינט לא יכול להסתמך על זמינות הגורמים האחרים כדי להתעדכן. הוא אינו יכול להיות גם תלוי באופן מוחלט בראש הממשלה לצורך כך. יתרה מכך, גרף הלימוד של כל חבר קבינט שונה, ומזכיר לקבינט יתרום לצמצום הפערים וייתן מענה לסוגיית הזמן שכל שר מקדיש ללימוד החומר וכו'. 
 

גם כיום, בלי שום שינוי חקיקה, אנחנו תלויים בתפקוד הקבינט כולו, ומי שיושב בו חייב להבין ולהתנהל על פי כובד האחריות. בשיטה הפוליטית הישראלית, למעט שרים מסוימים החברים בקבינט מכוח תפקידם, הפך הקבינט לסוג של צ'ופר קואליציוני – מעמדת משקיף ועד חבר מלא. שינוי חוק יסוד הממשלה יוביל הלכה למעשה להעברה של ההחלטה ליציאה למהלך צבאי ממליאת הממשלה לידי ראש הממשלה בלבד.

יש לזכור שאת המערכת שנועדה לשרת תהליכי קבלת החלטות מושכלים, המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), מנטרל נתניהו שנים ארוכות, בין היתר באמצעות מינויים לא מתאימים או זמניים והחלשת מעמדה. 

היעלה על הדעת שבעניינים רגישים כאלה יקבל ראש הממשלה החלטות חשובות לבדו? יאמרו ודאי אחרים שהיתרון הוא באופן מובהק לא רק העברה של הסמכות, אלא העברתה של האחריות. אולם בנושאים של ביטחון המדינה חשוב שיתקיימו דיונים ואפילו שאלות מצד מי שנחשבים מבינים פחות; לא אחת הם אלה שעשויים לזהות את נקודות החולשה.
 
כל עוד שרי הקבינט אינם מבינים את גודל האחריות שמוטלת עליהם, שינוי חוק יסוד הממשלה כפי שמנסה ראש הממשלה נתניהו לעשות - הוא אינו אלא תמרון משפטי בעייתי ביותר. מסקנה זו נכונה לכל ראש ממשלה שיכהן בישראל. לכן חובה שתושקע סוף־סוף עבודת מטה ליישום מסקנות המבקר ביחס לקבינט, כולל חקיקה רלוונטית וחיונית. 
 
הכותבת היא חברת כנסת מטעם המחנה הציוני