חמישה חברי כנסת חדשים ייאלצו לוותר על אזרחותם הזרה, קודם שיושבעו לתפקידם ביום שלישי, מועד כינוסה של הכנסת ה־20. אחד מהם, יואב קיש, ח׳׳כ מיועד מרשימת הליכוד הנושא דרכון בריטי, הוא נכדו של הבריגדיר מנפרד קיש, מנהיג ציוני וקצין בכיר בצבא הבריטי, שנפל במלחמת העולם השנייה בקרבות המדבר המערבי.



״סבי, שהיה הקצין היהודי הבכיר ביותר בצבא הבריטי, נולד בהודו, שהייתה היהלום שבכתר האימפריה הבריטית, ושימש כמנהל הדואר ההודי. במלחמת העולם הראשונה נלחם בחזית צרפת ונפצע פעמיים. בדצמבר 1922 הוא הצטרף להנהלה הציונית והיה בשנות ה־20 של המאה הקודמת ראש המחלקה המדינית של הסוכנות, עד שהוחלף על ידי חיים ארלוזורוב", מספר קיש.



עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, התנדב הסבא לשורות הצבא הבריטי בצפון אפריקה, שם נלחם מול כוחותיו של שועל המדבר הגרמני, ארווין רומל. "סבא הועלה לדרגת קולונל ובהמשך נתמנה לקצין הנדסה ראשי של הארמייה השמינית בצפון אפריקה והועלה לדרגת בריגדיר. הוא נהרג במהלך שירותו ממוקש שעליו דרך בתוניסיה באפריל 1943. הוא נקבר בבית קברות צבאי בריטי, דרומית לעיר תוניס, ועל קברו מתנוסס מגן דוד", מספר הנכד, שהוא עצמו טייס קרבי במילואים. שמו של הבריגדיר קיש הונצח בכפר קיש, ובכמה ערים ברחבי הארץ קרואים רחובות של שמו.



"הוריי הכירו באנגליה ונישאו שם, ומתוקף היותם אזרחים של הכתר הבריטי גם לי יש דרכון בריטי. כעת איאלץ להיפרד ממנו כדי שאוכל להישבע אמונים כחבר כנסת. מבחינתי זו סגירת מעגל היסטורי ואני בטוח שסבי, בריגדיר קיש, היה גאה לראות אותי עומד על הדוכן ומצהיר אמונים כחבר בבית הנבחרים של העם היהודי", הודה קיש.



החוק מחייב חברי כנסת לשאת באזרחות ישראלית בלבד ובשל כך ייאלצו לוותר על הדרכון הזר גם חברי הכנסת החדשים חיים ילין (ארגנטינה), רחל עזריה (ארה׳׳ב), קסניה סבטלובה (רוסיה) ועבדאללה אבו מערוף (רוסיה). עזריה, שקיבלה אזרחות אמריקאית משום שאמה נולדה בארה״ב, סיפרה כי ההליך לוויתור על דרכון אמריקאי הוא מסובך למדי. ״עברתי ראיון בפני שתי ועדות בקונסוליה האמריקאית, שם הסבירו לי כי הוויתור על הדרכון הוא בלתי הפיך ושלחו אותו לוושינגטון לאישור. כמו כן נאלצתי לשלם אגרה בסך 2,300 דולר״.



יצוין כי בכנסת ה־19 נאלצו להיפרד מהדרכון הזר גם נפתלי בנט (ארה״ב), משה פייגלין (אוסטרליה), קארין אלהרר (צרפת), מיכל בירן (ליטא) ודב ליפמן (ארה״ב).